The Effects of Family Climate, Peer Support and Self-Esteem on Children's Self-Regulation

가정분위기 및 또래지지와 자아존중감이 아동의 자기조절능력에 미치는 영향

  • Jung, Hee-Sun ;
  • Park, Seong-Yeon (Dept. of Psychology/Interdisciplinary Program of Child Development & Intervention, College of Social Sciences, Ewha Womans University)
  • 정희선 (이화여자대학교 대학원 아동학) ;
  • 박성연 (이화여자대학교 심리학과/아동학 협동과정)
  • Received : 2009.08.28
  • Accepted : 2009.11.17
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This study examined the effects of family climate, peer support and self-esteem on children's self-regulation. The participants in this study were 369 children (M=11.78 year) who completed questionnaires regarding family climate, peer support, self-esteem and self-regulation. Data were analyzed means by of a Structural equation model using AMOS 7.0. Our results indicated that (1) family climate, peer support and self-esteem were directly linked with children's self-regulation (2) the associations between family climate or peer support and children's self-regulation were mediated by children's self-esteem. These results imply that family climate and peer support are important antecedent variables in predicting children's self-regulation as well as their relative levels of self-esteem.

Keywords

References

  1. 강지흔(2004). 남.여 아동의 정서조절능력 및 공격성과 학교생활 적응간의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  2. 김계수(2007). Amos 7.0 구조방정식모형 분석. 서울 : 한나래출판사.
  3. 김선자.조옥귀(2003). 중학생이 지각한 사회적 지지, 자기존중감 및 행동문제와의 관계. 경남대학교 교육문제연구소, 13(1), 361-385.
  4. 김승미(1998). 초등학생과 중학생에서 사회적 지지와 스트레스가 학교생활 적응에 미지는 영향. 한양대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 김애경(2001). 부모와의 의사소통, 자아존중감 및 우울과의 관계. 아동학회지, 22(3), 271-285.
  6. 김연희(2005). 부모의 개방적 의사소통과 아동의 행동 문제와의 관계- 자아존중감과 자기 통제력을 매개 변인으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 김영희.이정미(2002). 부모간의 갈등이 아동, 청소년의 자아존중감 및 부적응에 미치는 영향. 놀이 치료연구, 6(1), 95-114.
  8. 도금혜(2008). 아버지 관련 변인이 아동의 자아존중감과 학교생활적응에 미치는 영향. 한국생활과학회지. 17(5), 861-872.
  9. 박지원(1985). 사회적 지지척도 개발을 위한 일 연구. 연세대학교 대학원 박사학위논문.
  10. 송혜영(2006). 유아의 정서적, 행동적 자기조절에 영향을 미치는 관련변인. 경북대학교 대학원 박사학위논문.
  11. 안차수(2008). 초등청소년의 자기통제력과 자아존중감이 인터넷 중독과 예방프로그램의 효능에 미치는 영향. 한국지역언론학연합회, 8(3), 347-380.
  12. 어은주.유영주(1995). 가족의 건강도 측정을 위한 척도개발에 관한 연구. 한국가정관리학회지, 13(1), 145-155.
  13. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계- 아동의 사려성, 자아개념 및 어머니의 양육행동을 중심으로. 대한가정학회지, 39(2), 97-110.
  14. 이경님(2003). 아동이 지각한 어머니와의 의사소통과 자기통제가 게임중독에 미치는 영향. 대한가정학회지. 41(1), 77-91.
  15. 이영주(2007). 아동의 자기조절능력 발달에 영향을 주는 관련 변인연구 : 아동의 자아개념과 부모,교사, 친구의 관계를 중심으로. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 이완정(2003). 청소년이 주변 연장자로부터 지각하는 사회적지지의 구조와 기능 및 자아존중감 한국가정관리학회지, 21(2), 49-60.
  17. 이학식.임지훈(2008). 구조방정식 모형분석과 AMOS 7.0. 법문사 : 경기
  18. 임연진.나유미(2003). 청소년의 부모-자녀 관계 및 자아존중감과 외로움간의 관계 : 고등학교 1학년 남학생을 대상으로. 청소년복지연구, 5(2), 61-69.
  19. 정기원(2006). 고등학생이 지각하는 사회적 지지와 자아존중감의 관계 : 남학생과 여학생간의 차이를 중심으로. 청소년학연구, 13(1), 165-190.
  20. 정은주(2005). 연령, 인지양식에 따른 유아의 행동적.정서적 자기조절능력에 관한 연구. 영유아교육연구, 8, 241-259.
  21. 통계청(2007). 사망원인통계연보.
  22. 하영희 & Edwards(2004). 청소년의 공격성과 관련변인간의 인과관계 : 친사회적행동, 감정이입, 자아존중감 및 사회적지지를 중심으로. 아동학회지, 25(2), 121-132.
  23. 한국정보문화진흥원(2007). 인터넷중독 실태조사.
  24. 한영숙(2006). 아동이 지각한 가족의 건강성 및 부모의 양육태도와 행동문제간의 관계 연구 : 초등학교 5, 6학년을 대상으로. 한남대학교 대학원 석사학위논문.
  25. 허정경(2003). 학령기 아동의 자기조절능력 척도 개발과 관련 변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.
  26. 허정철(2008). 가족기능이 청소년의 자아정체감 형성에 미치는 영향에 관한 연구. 청소년복지연구, 10(3), 123-147.
  27. 홍세희(2000). 구조방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지 : 임상, 19(1), 161-177.
  28. 홍승표, 이희주(2007). 인터넷중독에 따른 초등학생의 비사회행동 연구. 아동학회지, 29(10), 205-216.
  29. Bagwell, C., Newcomb, A., & Budowaki, W. (1998). Preadolescent friendship and peer rejection as predictors of adult adjustment. Child Development, 69(1), 140-153.
  30. Barber. B. K., & Erickson, L. D. (2001). Adolescent Social Initiative : Antecedents in the Ecology of Social Connections. Journal of Adolescent Research, 16(4), 326-354. https://doi.org/10.1177/0743558401164003
  31. Barnes, H. L., & Olson, D. H. (1985). Parental-adolescent communication and circumplex model. Child Development, 56, 438-447. https://doi.org/10.2307/1129732
  32. Bronson, M. B. (2000). Self-regulation in early child-hood : nature and nurture. The Guilford Press.
  33. Coie, J. D., Dodge, K. A., & Kupersmidt, J. B. (1990). Peer group behavior and social status. In S. R. Asher & J. D. Coie(Eds.), Peer rejection in child-hood. New York: Cambridge University Press.
  34. Demaray, M. K., & Malecki, C. K. (2002). Critical levels of perceived social support associated with student adjustment. School Psychology Quarterly, 17, 213-241. https://doi.org/10.1521/scpq.17.3.213.20883
  35. DuBois, David L., Burk-Braxton, Carol, Swenson, Lance P., Tevendale, Heather D., Lockerd, Erika M., Moran, & Benjamin L. (2002). Getting by with a little help from self and others : Self-esteem and social support as resources during early adolescence. Developmental Psychology, 38(5), 822-829.
  36. Eisenberg, N., Fabes, R. A., Bemzweing, J., Karbon, M., Poulin, R., & Hanish, L. (1993). The eslations of emotionality and regulation to preschoolers' social skills and socipmetric atarus. Child Development, 64, 1418-1438. https://doi.org/10.2307/1131543
  37. Hart, D., Hofmann, V., Edelstein, W., & Keller, M. (1997). The relation of childhood personality types to adolescent behavior and development : A Longitudinal study of Icelandic children. Developmental Psychology, 33, 195-205.
  38. Helen P. (1997). Social Self-Regulation : Exploring the Relations Between Children's Social Relationships, Academic Self-Regulation, and School Performance. Educational Psychologist, 32(4), 209-220. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3204_2
  39. James C. Anderson & David W. Gerbing (1998). Structural Equatind Modeling in Practice : A Review and Recommended Two-Step Approach. Psychological Bulletin, 103(3), 411-423.
  40. Kochanska, G., Coy, K. C., & Murray, K. T. (2002). The development of self-regulation in the first four years of life. Child Development, 72, 1091-1111.
  41. Kopp, C. B. (1982). Regulation of disstress and negative emotions : A development view. Development Psychology, 25(3), 343-354.
  42. Little, Cunningham, Shahar & Widaman (2002). To parcel or not to parcel : Exploring the question, weighing the merite. structural equation modeling, 9(2), 151-173. https://doi.org/10.1207/S15328007SEM0902_1
  43. Low, C. M. (2003). Self-regulation in children with and without developmental delays : Roles of cognition, temperament and parenting. The Pennsylvania State University. Ph. D.
  44. McMahon, S. D., & Watts, R. J. (2002). Exploring links with self-worth, aggression, and other psychosocial variables. Ethnic identity in urban African youth Journal of Community Psychology, 30(4), 411-432.
  45. Michael D., Duncan C., Howard M., Levent K., & Ralph T. (1999). Family and Peer Correlates of Behavioral Self-Regulation in Boys at Risk for Substance Abuse. Am. J. Drug Alcohol Abuse, 25(2), 219-237. https://doi.org/10.1081/ADA-100101857
  46. Moilanen. K. L. (2005). Parenting and self-regulation in adolescence : Associations with adolescent behavior, University of Nebrasks Lincoln.
  47. Roberts A., Edward S., Sara P., Daniel C., Allen L., Lawrence A., Valkiria D., & JoAnn H. (2000). Perceived Family and Peer Transactions and Self-Esteem among Urban Early Adolescents. Journal of Early Adolescence, 20, 68-92. https://doi.org/10.1177/0272431600020001004
  48. Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self-image. Princeton, NJ : Princeton University Press.
  49. Ryan, R. M., Stiller, J. D., & Lynch, J. H. (1994). Representations of relationships to teachers, parents, and friends as predictors of academic motivation and self-esteem. Journal of Early Adolescence, 14, 226-249. https://doi.org/10.1177/027243169401400207
  50. Shield, A., & Cicchetti. D. (1998). Reactive agression among maltreated children : The contribution of attention and emotion dysregulation. Journal of Clinical Child Psychology, 27, 381-395. https://doi.org/10.1207/s15374424jccp2704_2
  51. Thompson, R. A. (1994). Emotion regulation : A theme in search of a definition. Monographs of the Society for Research in Child Development.