Abstract
Construction Projects have mutual collaborative structures among various participants for common objectives. Most of all the design project which is the initial phase in the project is crucial for determining project overall quality and requires intimate and continuous relations between project participants. Thus, this study suggests Design Collaboration Management System for successful performing projects through cooperation among participants in the initial stage of projects. First, expert interviews were performed to figure out present conditions of design collaboration management and problems. The factor analysis was applied to draw owner's collaboration factors and engineer's collaboration factors. Based on those factors, this study suggests design cooperation management process which gives a framework for systematic management method. Through the process the design collaboration management system was developed which helps owner/designers/engineer's co-work. The System suggested from this study realizes systematic information management tool and through that it is expected to improve design product;'s quality, and further contribute the advancement of project.
건축프로젝트는 다수의 참여자가 공동의 목표 실현을 위해 다양하고 복합적인 형태로 상호협력 구조를 형성하게 된다. 그 중에서도 프로젝트의 초기단계에 속하는 설계프로젝트는 프로젝트 전체의 품질을 결정하는 중요한 단계라 할 수 있으며 참 여주체간의 밀접하고 지속적인 협력체계를 필요로 한다. 이에 본 연구에서는 설계프로젝트단계의 원활한 협업구조를 통한 프로젝트의 성공적 수행 지원을 목표로 프로젝트 참여주체 간 이동 정보 및 협의를 지원하는 설계협업관리 시스템을 개발하였다. 연구 수행을 위해 설계관련 실무전문가들과의 면담을 실시하여 국내 설계협업관리 현황 및 협업 저해 요인들을 파악하였고, 요인분석을 통해 발주자 협업관리 요소와 엔지니어 협업관리 요소를 도출하였다. 또한, 도출된 관리요소를 바탕으로 설계협업관리 프로세스를 제안함으로써 시스템적 관리 방안의 틀을 정립하였고, 이를 통해 발주자/설계자/엔지니어의 협력지원 시스템인 설계협업관리 시스템을 개발하였다. 본 연구에서 제안하는 설계협업관리 시스템은 효율적인 설계프로젝트 수행을 위한 지원수단으로써, 프로젝트 참여자의 협업을 최대화시킬 수 있는 관리방안을 제시할 수 있다. 향후 이와같은 설계관리 기술분야의 지속적인 연구개발을 통해 설계품질의 향상 및 설계프로젝트의 경쟁력 제고를 기대해본다.