초록
본 연구의 목적은 초등학교 수학영재와 일반학생의 귀인성향과 수학에 대한 태도의 차이를 살펴보고 상호 어떠한 관계가 있는지를 밝힘으로써, 수학영재들의 고유한 특성을 이해하는데 도움을 주고 수학영재 판별과 영재교육 프로그램에 활용할 수 있는 유용한 정보를 제공하는데 있다. 본 연구는 초등학교 5, 6학년 수학영재 202명과 일반학생 213명으로 총 415명을 대상으로 하여, 귀인성향 검사와 수학에 대한 태도 검사를 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 수학영재와 일반학생의 귀인성향은 성별과 학년에 따라 거의 차이를 보이지 않았지만 영재성에 의해 귀인성향의 모든 하위요인들에서 유의한 차이가 있었다. 둘째, 두 집단 모두 학년에 따라 거의 차이를 보이지 않았지만 성차에 의해 몇 가지 하위요인들에서 유의한 차이가 있었다. 영재성에 따라서는 수학영재가 일반학생보다 성역할 적합성을 제외한 모든 하위요인들에서 더 긍정적이었으며, 특히 자신감과 동기성이 매우 높게 나타났다. 셋째, 상관분석 결과에서는 두 집단 모두 귀인성향 중 내적성향과 수학에 대한 태도 간에 유의한 정적 상관이 있었다. 특히 수학영재는 일반학생보다 노력 귀인과 수학에 대한 태도, 내적성향과 자신감과의 상관성이 높게 나타났다. 하위요인들 간에는 수학영재가 거의 모든 하위요인들에서 더 높은 상관성을 보였는데, 특히 능력 귀인과 자신감, 노력 귀인과 동기성에서 높은 정적 상관이 있었다. 넷째, 중다회귀분석 결과에서는 수학영재와 일반학생 모두 수학에 대한 태도에 대하여 내적성향의 영향력이 유의하였는데, 특히 노력 귀인의 영향력이 높게 나타났다. 수학영재는 일반학생보다 노력 귀인뿐만 아니라 능력 귀인의 영향력도 더 높게 나타났으며, 노력 귀인은 유용성에, 능력 귀인은 자신감에 주요한 영향력이 있었다.
The purpose of this study is to provide information that will help understand unique characteristics of mathematically gifted students and that can be utilized for special programs for mathematically gifted students, by investigating difference and relationship between attribution styles and attitude toward mathematics of mathematically gifted students and those of regular students. For that purpose, 202 mathematically gifted students and 415 regular students in 5th and 6th grades at elementary schools were surveyed in terms of attribution styles and attitude toward mathematics, and the result of the study is as follows. First, as for attribution styles, there was no difference between gifted students and regular students in terms of grade and gender, but there was significant difference in sub factors because of giftedness. Second, there was not significant difference between grades. but there was significant difference in sub factors between genders. Mathematically gifted students were more positive than regular students in every sub factor excepting gender role conformity, and especially they showed higher confidence and motivation. Third, according to the result of correlation analysis, there was significant static correlation between inner tendencies and attitude toward mathematics with both groups. The gifted group showed higher correlation between attribution of effort and attitude toward mathematics and inner tendencies and confidence than the regular group. The gifted group showed higher correlation in sub factors, and especially there was high static correlation between attribution of talent and confidence, and attribution of effort and motivation. Fourth, according to the result of multiple regression analysis, inner tendencies showed significant relation to attitude toward mathematics with both groups, and especially the influence of attribution of effort was high. Both attribution of effort and attribution of talent were higher in the gifted group than the regular group, and attribution of effort had a major influence on practicality and attribution of talent had a major influence on confidence.