An Analysis of Elementary Pre-service Teachers' Understanding of Mathematical Concepts

교육대학 학생들의 초등수학 개념 이해에 대한 분석연구

  • Kim, Hae-Gyu (Department of Mathematics Eduction, Teachers College, Jeju National University)
  • Received : 2010.03.03
  • Accepted : 2010.04.12
  • Published : 2010.05.15

Abstract

This paper is an analysis study where we surveyed how well pre-service teachers understand the mathematical concepts taught in elementary school. We analyzed the results focusing on the following: First, what are the pre-service teachers' understandings of the equal sign and variables? Secondly, how exact are their understandings of other elementary school mathematical concepts? The survey was done on the students in Teachers College of Jeju National University. We hope that the results of this study will help the improvement of mathematical education for elementary pre-service teachers.

본 연구는 교육대학 학생들의 초등수학 개념 이해 정도를 조사 분석한 연구로서 두 가지 문제에 관심을 두었다. 첫째, 교육대학 학생들은 등호 기호와 변수에 대하여 어떻게 이해하고 있는가?, 둘째, 초등수학에서 다루는 수학 개념을 얼마 정확하게 이해하고 있는가? 이 연구는 J 대학교 교육대학 학생들을 대상으로 수행되었으며, 앞으로 교육대학에서의 초등수학교육 개선에 활용되어지기를 희망한다.

Keywords

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