DOI QR코드

DOI QR Code

위상수학 강좌의 새로운 지도 방안

  • Kim, Ju-Young (Department of Mathematics Catholic University of Daegu)
  • Received : 20100100
  • Accepted : 20100200
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The main purpose of this work is to suggest a new approach to teaching general topology to undergraduate students. First, we change the order of contents. Usually, we introduce definitions, examples, theorems, and problems in this order. But, showing familiar examples of some concept of topology prior to the definition of one is the best method so far as I know from teaching experience of topology, which students feel very hard because of its abstractness. For more efficiency, mathematics-clubs each consisting of three or four students in topology course are established. This makes students very positive in topology class.

Keywords

References

  1. 권오남.주미경. 대학 수학교육 연구의 동향과 과제. 한국수학교육학회지 시리즈A 수학교육 42 (2)(2003). 229-245.
  2. 김병무. 대학수학 수업과 평가의 다양화. 한국수학교육학회지 시리즈 A 수학교육 38 (2)(1999). 173-177.
  3. 김병무. Math-Club을 이용한 대학수학 학습, 한국수학교육학회지 시리즈 E수학교육 논문집 10 (2000). 271-282.
  4. 김성옥. 공학전공자를 위한 대학수학교육과정과 교수. 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육논문집 19 (2)(2005). 409-416.
  5. 박혜숙.김서령.김완순. 추상대수학 강좌의 두 가지 접근 방법. 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육 논문집 19 (4)(2005). 599-620.
  6. 서종진. 수학에서 협동 학습에 관한 기초연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E수학교육 논문집 14(2002). 229-250.
  7. 서종진. 20세기의 국내외에서 이루어졌던 수학에서 협동학습 모형에 관한 고찰. 한국수학사학회지 20 (4)(2007). 123-152.
  8. 이명희.박영희. 소집단 협력학습이 아동의 수학 학습에 미치는 영향 분석. 한국수학교육학회지 시리즈 A 수학교육. 43 (1)(2004). 51-74.
  9. 전영주.정완수. 수준별 협동학습이 문제해결 능력 신장에 미치는 영향. 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육 논문집 13(2002). 275-286.
  10. 정치봉.정완수. 대학 수학교육 연구, 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육논문집 11(2001). 321-338.
  11. 조봉식.유재은. 소집단 협동학습이 수학 학습 부진아의 학력신장에 미치는효과 분석. Historia Mathematica 15 (2)(2002). 125-134.
  12. 중앙일보. '잘 가르치는 대학' 지원 4배로 늘린다. 2010.1.26. 20면.
  13. 한길준.이양기. 소집단 협력학습이 비정형문제들을 해결하는 데 미치는 효과. 한국수학교육학회지 시리즈 E 수학교육 논문집 18 (1)(2004). 19-25.
  14. 홍진곤.조승래. 협력학습을 통한 수학 학습부진아 지도. 한국수학교육학회지시리즈 A 수학교육 42 (3)(2003). 327-335.
  15. NCTM. Curriculum and evaluation standards for school mathematics,Reston, VA : The National Council of Teachers of Mathematics. 구광조 오병승 류희찬 공역(1992). 수학교육과정과 평가의 새로운 방향. 서울: 경문사.1898.