DOI QR코드

DOI QR Code

영상콘텐츠 기반 피규어의 유희성과 로제카이와의 놀이이론 비교

Play Theory Comparative study with Amusement of Figure based on Image Contents and Roger Caillois

  • 손종남 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과) ;
  • 정진헌 (동국대학교 영상대학원 멀티미디어학과)
  • 투고 : 2009.10.21
  • 심사 : 2010.03.31
  • 발행 : 2010.04.28

초록

영화, 애니메이션, 게임 등의 영상콘텐츠를 기반으로 만들어진 피규어는 OSMU(One Source Multi Use)의 대표산업 중 하나이다. 피규어는 산업적으로나 문화적으로 지속적인 성장하고 있는데 반하여 학문적인 연구는 여러모로 부족하다고 사료된다. 이에 대한 선행연구로서 유희성을 중심으로 여러 학자들이 주창한 이론들에 대한 선행연구를 하였으며, 영상콘텐츠 기반 피규어의 특성에 대하여 상업 및 산업성 그리고 가상성, 유희성으로 나누어 고찰하였다. 본 연구의 중심인 피규어의 유희적 특성을 놀이 이론의 대표학자이자 프랑스의 사상가인 로제카이와(Roger Caillois)의-네 가지 유희적 특성 경쟁, 운, 모의, 현기증이 라는 의미로 분류한 아곤(Agon), 알레아(Alea), 미미크리(Mimicry), 일링크스(Ilinks)-주장과 비교분석하여 고찰하였다. 연구 결과 피규어의 유희성에는 로제카이와가 주창한 네 가지 놀이의 유희적 특성과 밀접한 연관이 있음을 알 수 있다.

Figure that make image contents of movie, animation, game etc. by base is one of representative industry of OSMU (One Source Multi Use). Figure that is culturally continuous as industrial while is growing scientific study that is lacking in many way consider. With amusement to the center as a preceding study about this and offered preceding research about theories that several scholars advocate, and divide into commerce, industry, imagination and amusement about characteristics of figure based on image contents and investigated. Investigated amusement characteristics of figure that is center of this study because do comparative analysis with insistence of Roger Caillois- Agon, Alea, Mimicry, Ilinks that classify to meaning that is four amusement characteristics competitions, fortune, conspiracy, dizziness - that is representative scholar of play theory and France's thinker. According to this study, we can know that there is close connection with amusement characteristics of four plays that Roger Caillois advocates in amusements of figure.

키워드

참고문헌

  1. 조정원, "바비인형 패션의 조형미 연구", 홍익대학교 산업미술대학원, p.7, 2005.
  2. Johan Huizinga, "Homo Ludence," Paris, pp.34-35, 1951.
  3. 로제카이와, 이상률, "놀이와 인간", 문예출판사, p.34, 1994.
  4. 프리드리히 쉴러, 안인희, "인간의 미적 교육에 관한 편지", 청하출판사, p.88, 1995.
  5. Woodrow Phoenix, "Plastic Culture," kodansha-International, p.7, 2006.
  6. "피규어 No.105", 월드포토프레스, p.24, 2007.
  7. "日經캐릭터", p.45, 2005(11).
  8. http://www.etnews.co.kr
  9. 최혜실, "가상놀이 인간의 탄생", 경희대학교 출판국, pp.106-109, 2005.
  10. http://news.kukinews.com
  11. 로제카이와, 이상률, "놀이와 인간", 문예출판사, pp.36-37, 1994.