DOI QR코드

DOI QR Code

Business Model of U-Intelligent Traffic Information and Control Services in U-City Environment

U-시티환경에서 U-교통정보제어서비스를 위한 비즈니스모델

  • 최훈 (부산가톨릭대학교 경영학부) ;
  • 유성열 (부산가톨릭대학교 유통경영정보학부) ;
  • 허갑수 (부산가톨릭대학교 유통경영정보학부)
  • Received : 2010.02.09
  • Accepted : 2010.04.30
  • Published : 2010.05.28

Abstract

Recently, interesting of U-city with ubiquitous computing technologies has increased and u-city services can improve people's quality of life. Among the u-city services, traffice service is actively developed in our lives. In this paper, we propose the business model and business model process in u-intelligence traffic service. To propose the research purpose, we examined the prior business model and investigated u-intelligence traffic information and control services. And also, we draw scenario and used it to identify business model. To efficiently understand proposed business model, we built business model process of u-intelligence traffic information and control services. The results of study, we draw 4 representative U-intelligence traffic information and control service. Based on representative services, we proposed business model and business model process with stakeholder, benefiter and value model. This study concludes with implications of the study results as well as limitations and future research directions.

최근 들어, 유비쿼터스 기술을 활용한 U-시티의 관심이 증대되고 있는 가운데 많은 산업분야에서 이를 활용하여 사람들의 삶의 질을 향상시키고 있다. 다양한 U-시티 서비스 중에서도 교통 분야 서비스는 다른 U-시티 서비스 중에서도 가장 활발히 적용되고 있다. 본 연구에서는 교통 분야 중에서도 유비쿼터스 기술을 이용하여 교통정보제어 서비스를 위한 비즈니스모델과 비즈니스 모델 프로세스를 제안하고자 한다. 이를 위해, 기존의 비즈니스 모델에 대해 살펴보고 교통정보제어서비스가 무엇인지를 알아보았다. 또한, 비즈니스 모델을 도출하기 위해 대표 서비스를 이용하여 시나리오를 제시하였다. 제시한 시나리오를 기반으로, 유비쿼터스 기술을 활용한 U-교통정보제어서비스의 비즈니스 모델 프로세스를 도출하였다. 본 연구 결과, 교통정보제어서비스에서 4개의 대표 서비스를 도출하였다. 도출된 세부 서비스에서 이해 관계자, 수익자, 수익가치 모델을 도출하여 유비쿼터스 기술을 활용한 U-교통정보제어서비스의 비즈니스 모델을 도출하였다.

Keywords

References

  1. 유성열, “유비쿼터스 기술 기반의 지능형 교통시설물관리서비스를 위한 비즈니스 모델”, 한국컴퓨터정보학회, 제14권, 제12호, pp.41-53, 2009.
  2. 전영옥, “U-City의 성공적인 개발 모델과 시사점”, 삼성경제연구소, Issue Paper, pp.1-45, 2006.
  3. 김동철, 장희선, “유비쿼터스 사회를 위한 u-콘텐츠의 발전방안 및 적용분야”, 한국콘텐츠학회논문지, 제1권, 제1호, pp.23-28, 2005.
  4. 이남연, 권오병, “U-서비스에 대한 비즈니스 모델 다이어그램 및 분석 방법론 개발”, 한국전자거래학회지, 제14권, 제1호, pp.13-34, 2009.
  5. 김경규, 박성국, “유비쿼터스 컴퓨팅 환경에서의 비즈니스 모델 개발 방법론: 가치의 공동 창출 경험을 중심으로”, 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제2호, pp.326-338, 2009.
  6. 장희선, 조기성, “송탄 U-City의 성공적인 비즈니스 모델”, 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제11호, pp.223-231, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.11.223
  7. P. Timmers, "Business Models for Electronic Markets," Electronic Markets, Vol.8, No.2, pp.42-51, 1998. https://doi.org/10.1080/10196789800000012
  8. S. Leem, J. Jeon, and H. Choi, "A Business Model(BM) Development Methodology in Ubiquitous Computing Environment," Lecture Notes in Computer Science, pp.86-95, 2005.
  9. B. Methlie and E. Pedersen, "Business Model Choices for Value Creation of Mobile Services," Info, Vol.9, No.5, pp.70-85, 2007.
  10. 전정호, 이경전, “모바일 RFID에 기반한 유비쿼터스 전시공간 비즈니스 모델 설계 및 사례 연구”, 지능정보연구, 제14권, 제4호, pp.47-68, 2009.
  11. Y. Baghdadi, "A Business Models for Deploying Web Services: A Data-Centric Approach Based on Factual Dependencies,"Journal of Information Systems and e-Business Management, Vol.3, No.2, pp.151-173, 2005. https://doi.org/10.1007/s10257-005-0054-x
  12. J. Kandampully, "The New Customer-Centred Business Model for the Hospitality Industry,"International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol.18, No.3, pp.173-187, 2006. https://doi.org/10.1108/09596110610658599
  13. M. Morris, M. Schindehutte, and J. Allen, "The Entrepreneur's Business Model: Toward a Unified Perspective," Journal of Business Research, Vol.58, No.6, pp.726-735, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2003.11.001