DOI QR코드

DOI QR Code

Analysis of Program Providers(PP) in Terms of Theory of Industrial Organization in Korea

국내 프로그램공급업의 산업조직론적 분석

  • Received : 2010.01.06
  • Accepted : 2010.04.22
  • Published : 2010.05.28

Abstract

Most of all researchs and analyses in the field of television industry of Korea were related to Cable Television SO(System Operator), but few about PP(Program Provider) from the viewpoint of Industrial Theory in Korea. However, there wasn't a comprehensive research analysis in terms of the co-relationship of the market structure, market conduct and market performance of PP. This research analyzes co-relationship and dynamics of the market structure of PP, its market conduct and market performance in a comprehensive way in Cable TV industry. Especially this paper focuses on the analysis of 1)relationship and its influence between market structure and market conduct, 2) relationship and its influence between their market conducts and market performances and 3) relationship and its influence between market structure and market performance among 40 commercial PPs in terms of the theory of Industrial Organization in Korea. This paper is delated and reported as follows in conclusion : 1)the type of horizontal integration has an effect on the price and scale in the relationship between the structure and its conduct. 2)the price has effect on the revenue and viewing rate between the conduct and performance. And high dependency of the Cable TV license fee has an effect on viewing rate and revenue per subscribers(ARPU) between the conduct and performance. 3)The horizontal integration between the structure and performance had a positive effect on viewing rate and its product differentiation has an effect on the revenue per subscribers. Net cost of the product had a negative effect on the rate of profit.

산업조직론적 차원에서 국내외 종합유선방송(SO)사업 중심으로 연구가 이루어졌으며, 프로그램공급업(PP)에 대한 연구도 일부 있었다. 그러나 PP의 시장 구조, 시장 행위, 시장 성과간의 관계를 종합적으로 분석한 논문은 없었다. 이 연구는 케이블TV 시장 내에서 PP를 시장 구조, 시장 행위, 시장 성과간의 관계를 종합적이고 역동적인 측면에서 살펴보았다. 산업조직론적 시각에서 국내 40개 상업 PP를 대상으로 첫째, 시장구조와 시장행위, 둘째, 시장행위와 시장성과, 셋째, 시장구조와 시장성과간에 어떤 영향을 미치는지에 대해 분석하였다. 분석 결과 : 첫째, 구조 행위와의 관계에서 수평결합이 가격 및 규모에 영향을 미쳤다. 둘째, 행위 성과 측면에서는 가격이 가입자당 매출액 및 시청율에 영향을 미쳤다. 수신료 의존도의 경우 가입자당 매출액에 부적으로 영향을 미쳤다. 셋째, 구조 성과와의 관계에서 수평결합은 시청율에 영향을 미쳤고, 제품 차별화는 가입자당 매출액에 부적으로 영향을 미쳤다. 매출원가는 매출액영업이익률에 부적으로 영향을 미쳤다.

Keywords

References

  1. 강명현, 방송사 웹 프로모션의 경쟁전략 행위와 그 성과에 관한 연구,"사이버커뮤니케이션 학보"제18호, pp.5-41, 2009.
  2. 권구혁, 다각화전략 연구의 문제점 및 개선방향-자원개념을 중심으로 한 통합모형,"경영학연구",제26권, 제3호, pp.531-566, 1997.
  3. 김대호, 김은미, 류춘렬, 케이블 채널 사업의 시장성과에 관한 검토 : 편성요소, 시청률, 수입간의 상관관계,"한국언론학보".45-3호, pp.39-68, 2001.
  4. 김선미, 김성태, 방송정책에 따른 케이블TV 장르의 집중도 변화에 관한 연구,"한국방송학보". 21권, 3호, pp.88-126, 2007.
  5. 김안호, 이의영, 산업조직론. 서울 : 도서출판 두남, 2003.
  6. 김영수, MPP사업자의 수평적 결합전략 결정요인"한국방송학보",제22-3호, pp.86-128, 2008.
  7. 김영수, 여현철, 온미디어의 수평적.수직적 결합전략 결정요인에 관한 연구"한국언론학보", 53권5호, pp.291-315, 2009.
  8. 김영주, 권호영, 채널사용사업자의 성과 결정요인에 대한 연구,"한국언론학보" 제48권, 제5호, pp.138-160, 2004.
  9. 방송위원회,"방송산업실태조사보고서", 2006.
  10. 방송위원회,"방송채널사용사업자(PP) 경영 분석 보고서", 2006.
  11. 여현철, 김재범, 이상식, 국내 방송채널사용사업자의 전략집단과 성과에 관한 연구,"한국언론정보학보".2009 여름 통권 46호, pp.387-419, 2009.
  12. 오정호, 다각화 및 기업결합, 장르, 편성 행위와수익성 : 방송채널사용사업자를 중심으로,"한국방송학보". 21-6, pp.241-278, 2007.
  13. 유의선, 방송.통신 융합에 대비한 법.제도 정비 방안 : SCP 패러다임에 기초하여,"사이버커뮤니케이션학보", 통권 제16호, pp.5-44, 2005.
  14. 이상식. 중계유선방송의 종합유선방송 전환승인정책의 시장 효과에 대한 연구,"방송연구", pp.245-272, 2003.
  15. 이수복, 한국산업조직연구의 동향과 과제,"산업조직연구", 제13집, 제4호, pp.1-41, 2005.
  16. 이영주. 케이블TV 사업자의 시장성과와 규모의 경제에 관한 연구,"한국언론학보", 제50권, 제4호, pp.228-248, 2006.
  17. 이영미, 정용찬, 케이블TV 관련 정책이 시장구조 및 성과에 미친 영향에 관한 연구,"커뮤니케이션이론", 5권 1호, pp.167-201, 2009.
  18. 이재영, 유선실,"미디어산업의 수직결합과 기업전략-다채널방송을 중심으로", 서울:정보통신정책연구원, 2006.
  19. 이화진, 케이블 망 산업의 규제와 시장성과."언론과 사회", 21호, pp.51-82, 1998.
  20. 전혜선, 케이블TV시장구조(독점과 경쟁)에 따른 행위 및 성과 분석,"한국언론학보", 49권, 5호, pp.124-146, 2005.
  21. 정갑영, 산업조직론(제2개정판). 서울: 박영사, 2006.
  22. 정회경, 김지운, 미디어경제학의 이해. 서울: 나남출판, 1999.
  23. J. S. Bain, Price and production policies. in H.S.Ellis(Ed). A survey of contemporary economics, 1, pp.129-173. Homewood:Irwin. 1948.
  24. J. S. Bain, Workable competition inoligopoly:Theoretical considerations and some empirical evidence. American Economic Review, 40, pp.35-47, 1950.
  25. J. S. Bain, Relation of profit rate to industry concentration:American manufacturing, 1936-1940. Quarterly Journal of Economics, 65, pp.293-324, 1951. https://doi.org/10.2307/1882217
  26. J. S. Bain, Economies of scale, concentration, and the condition of entry in twenty manufacturing industries.American Economic Review, 44, pp.15-39, 1954.
  27. B. T. Gale, Market share and rate of return. Review of Economics and Statistics, 54, pp.412-423, 1972. https://doi.org/10.2307/1924568
  28. M. Hall and L. Weiss, Firm size and profitability. Review of Economics and Statistics, 49, pp.319-331, 1967. https://doi.org/10.2307/1926642
  29. P. Hendricks, Communications policy and industrial dynamics in media market : Toward a theoretical framework for analyzing media industry organization. The Journal of Media Economics, Vol.8, No.2, pp.61-76, 1995. https://doi.org/10.1207/s15327736me0802_6
  30. H. M. Mann, Seller concentration, barriers to entry, and rates of return in thirty industries, 1950-1960. Review of Economics and Statistics, 48, pp.296-307, 1966. https://doi.org/10.2307/1927085