DOI QR코드

DOI QR Code

Application of the Concept of Reincarnation in the Visual Arts Education

시각디자인교육에서 Reincarnation적 발상에 관한 교재개발 연구

  • Received : 2010.04.20
  • Accepted : 2010.05.07
  • Published : 2010.05.28

Abstract

Reincarnation, literally means "to be made flesh again". It is a mystical belief that the soul lives again in a new body after death. In this study, both material and spiritual elements are reincarnated in the form of the formative art in our life. This is similar to the notion of transmigration of the souls in Buddhism and Taoism. The concept "reincarnation"has a functional values as it provides a new tool in the education in the field. Especially in the digital design, the concept has become an essential contents as a text. The education employed the concept has a feature of edutainment which has been considered as an innovative method of education. The edutainment stimulates students' inner motivation and interests. This eventually leads them to use their own creativity in their study and achieve their goals. The education adopting the concept of reincarnation is more than the recycling of the used materials. It presupposes the understanding of the essence as well as the philosophical value of the materials. The creativity in the Visual Arts can be achieved with these educational foundations.

리인커네이션은 불교와 도교의 중심철학인 윤회라는 가치관으로 우리의 생활의식 속에 뿌리 깊게 존재해 왔다. 예술의 보편적 가치인 리인커네이션은 오랫동안 오브제로서의 표현의 대상이 되어져 왔으며 팝아트에 이르러서는 특별한 관심을 받았다. 시각디자인교육에서의 리인커네이션은 교육의 도구(Tool)로서 새로운 기능적 가치를 지니며 특히 디지털디자인 영역에서는 수업의 기본적 재료인 교재로서 필수적 콘텐츠가 되고 있다. 리인커네이션을 활용한 디자인교육은 에듀테인먼트적 특성이 두드러지며, 혁신적인 교육기법이라 주목받고 있는 에듀테인먼트 교육은 학습자에게 유희성과 흥미성을 자극하여 내적동기를 유도한다. 리인거네이션이 갖는 정서적 흥미와 인지적 흥미는 학습의 능동적 활동으로 이어져 창의성을 향상시키는 궁극적 목표에 도달하게 한다. 물질의 환생을 전제로 한 리인커네이션 교육은 물질의 재활용, 재사용이라는 단순한 지속성을 넘어 사물에 대한 본질과 철학적 가치를 이해해야하며 이러한 연구와 교육활동들이 수반되었을 때 디자인교육의 창의적 아이디어를 기대할 수 있다.

Keywords

References

  1. 오치규, 시각예술에서의 리인커네이션의 개념, 한국컨텐츠학회.
  2. 池田知久, 도구가 및 도교에 있어서 물화전생윤회, 도교학연구집, 대구대학교, p.5, 1994.
  3. 김선영, 창의성 개발을 위한 디자인교육 컨텐츠, 집문당, p.106. 2009.
  4. 2006 에듀테인먼트 국내 시장조사 연구, 한국문화 컨텐츠진흥원, p.4, 2006.
  5. 김성일, 윤미선, 학습에 대한 흥미와 내재동기 증진을 위한 학습환경 디자인, 교육방법연구, 제16호, 제1권, pp.39-66, 2004.
  6. 이명진, 김성일, 학습재료 유형과 제시양식 및 목표지향성이 흥미에 미치는 효과, 학술진흥재단협동 연구과제, p.4. 2001.
  7. 빅터 파파넥, 인간을 위한 디자인, 미진사, p.31, 1983.

Cited by

  1. Pain Nursing Intervention Supporting Method using Collaborative Filtering in Health Industry vol.11, pp.7, 2011, https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.7.001