Projection number of the graduate student in high school around the capital area and an entrance quota

수도권지역의 고3학생 수 예측과 대학입학정원수와의 분석

  • Yoon, Yong-Hwa (Department of Computing and Statistics, Daegu University) ;
  • Kim, Jong-Tae (Department of Computing and Statistics, Daegu University)
  • Received : 2010.04.17
  • Accepted : 2010.05.23
  • Published : 2010.05.31

Abstract

The purpose of this paper is to forecast the numbers of students in a capital areas until 2027 year by using the moving average methods for estimating the number of student at the elementary, meddle and high-school. It is analyzed the third student number at the high schools and the entrance quota of colleges and universities around capital areas until 2027. The result of this paper is that there are no problems to keep the current entrance quota of colleges and universities around capital areas until 2027.

본 연구의 목적은 이중 이동평균법에 의한 초, 중, 고등학교 학생 수 예측 기법을 이용하여 2027년까지의 수도권의 고3학생 수를 예측하고, 수도권 전문대학, 대학교 입학정원과 대학과 전문대학, 교육대학을 합한 총 입학정원과의 관계를 향후 2027년까지 분석하는 것이다. 이 분석 결과 수도권의 집중화 현상으로 심각한 저 출산의 영향에도 불구하고, 수도권의 대학들의 신입생 유치에는 문제가 없다. 그러나 향후 대학들의 입학정책에 영향을 끼칠 것이다.

Keywords

References

  1. 김종태 (2009a). 학년진급률에 따른 학생 수 예측방법. <한국데이터정보과학회지>, 20, 857-867.
  2. 김종태 (2009b). 주민등록 0세-6세 인구의 역추정과 기존 인구통계와의 출생아수 비교. <한국데이터정보과학회지>, 20, 1145-1153.
  3. 통계청 (1998-2009). <각세별 시도별 주민등록인구통계>, 통계정보시스템, 대전.
  4. 한국교육개발원 (2005). <교육통계 예측 결과>, 교육통계서비스, 서울.
  5. 한국교육개발원 (2006). <교육통계 예측 결과>, 교육통계서비스, 서울.
  6. 한국교육개발원 (2007). <교육통계 예측 결과>, 교육통계서비스, 서울.
  7. 한국교육개발원 (1982-2009). <교육통계연보>, 교육통계서비스, 서울.
  8. Kim, J. T. (2005a). The forecasting about the numbers of the third graders in a high-school until 2022 Year in Daegu. Journal of the Korean Data & Information Science Society, 16, 933-942..
  9. Kim, J. T. (2005b). The forecasting for the numbers of a high-school graduate and the number limit of matriculation in Kyungbook. Journal of the Korean Data & Information Science Society, 16, 969-977.
  10. The Royal Society (1985). Projections of student numbers in higher education. Journal of Royal Statistical Society, Series A, 148, 175-213. https://doi.org/10.2307/2981968