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A Study on Assessment of Vibration Serviceability of Highway Bridges Using Driving Simulator

주행 시뮬레이터를 활용한 운전자 중심의 교량 진동 사용성 평가기준 연구

  • Oh, Jeong-Jae (Department of Civil Engineering, Sangmyung University) ;
  • Park, Jong-Sub (Department of Civil Engineering, Sangmyung University) ;
  • Sung, Ik-Hyun (Department of Civil Engineering, Hanseo University)
  • 오정재 (상명대학교 건설시스템공학과) ;
  • 박종섭 (상명대학교 건설시스템공학과) ;
  • 성익현 (한서대학교 토목공학과)
  • Received : 2010.01.22
  • Accepted : 2010.05.13
  • Published : 2010.05.31

Abstract

This study investigates the criteria for assessing the vibration serviceability of highway bridges using advanced driving simulator. Reiher-Meister Curves were firstly reviewed for extended application to serviceability of highway bridges. Modified Reiher-Meister Curves were provided in this paper based on field test results and numerical analyses results. The Modified Reiher-Meister Curves were evaluated using advanced driving simulator. The new curve consisted of 4 level, A(Disturbing), B(Strongly perceptible), C(Allowable), and D(Comfortable). The new criteria will be extensively applied to design and maintain highway bridges with respect to driver condition.

본 연구는 기존의 진동 처짐에 대한 교량 사용성 평가기준 연구 내용을 바탕으로 최첨단 모의운전 차량실험기(Advanced Driving Simulator)를 이용하여 운전자가 교량 주행 시 진동으로 인해 느끼는 주행안락도를 평가하는 기준을 제안하였다. 열차승객을 대상으로 하는 Reiher-Meister Curve의 적용성을 파악하고 교량 계측결과와 구조해석 결과를 토대로 수정 Reiher-Meister Curve 제안하였다. 교량운전자 중심의 사용성 평가를 위한 수정 Reiher-Meister Curve는 A에서 D까지 4등급으로 규정되었다. 새로운 진동감각곡선은 교량 사용자 중심의 교량 설계 및 유지관리분야에 널리 사용될 수 있을 것이다.

Keywords

References

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