Abstract
The purpose of this study was to provide basic data in order develop first aid education programs for elementary & middle school students. The data were collected 1203 elementary school students and middle school students using self-administered questionnaire. The results showed : In the mean score of 11 categories, "poisoning"was high($2.76{\pm}.49$). There was significant difference in the needs of first aid education according to subject's gender(t=-7.618, p=.000), judgement ability of emergency situation(F=3.336, p=.036), and education needs for emergency situation or not(t=6.509, p=.000). It is necessary to develop effective first aid education program for elementary & middle school students according to their needs.
본 연구의 목적은 초등학생과 중학생의 응급처치 교육요구도를 파악하고 이를 비교함으로써 대상자의 요구를 고려한 발달단계에 적절한 응급처치 교육을 실시하기 위한 기초자료를 제공하기 위함이다. 초등학생과 중학생 1203명을 대상으로 자기기입식 설문지로 자료를 수집하였다. 결과는 초등학생과 중학생에서 공통적으로 "중독" ($2.77{\pm}.49$, $2.75{\pm}.50$) 범주에서 교육요구 정도가 가장 높게 나타났다. 대상자의 일반적 특성에 따른 응급처치 교육요구 정도의 차이는 대상자의 성별(t=-7.618, p=.000), 응급상황에 대한 판단능력(F=3.336, p=.036), 응급상황에 대한교육 요구 유무(t=6.509, p=.000)에 따라서 유의한 차이가 있었다. 본 연구결과를 토대로 각 대상자의 발달연령과 요구도를 고려한 효과적인 응급처치 교육 자료나 교육 프로그램이 필요하다.