DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Reception of International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships in Korea Law - Focusing on Coast Guard's Duties -

선박재활용 협약의 국내법상 수용방안 연구 - 해양경찰 업무를 중심으로 -

  • Choi, Jong-Ho (Division of Coast Guard Studies, Korea Maritime University) ;
  • Jung, Yeoun-Bu (Marine Pollution Prevention Division, Korea Coast Guard) ;
  • Oh, Jung-Woo (Marine Pollution Prevention Division, Korea Coast Guard) ;
  • Gug, Seung-Gi (Division of Coast Guard Studies, Korea Maritime University)
  • 최정호 (한국해양대학교 해양경찰학과) ;
  • 정연부 (해양경찰청 해양오염방제국 예방지도과) ;
  • 오정우 (해양경찰청 해양오염방제국 예방지도과) ;
  • 국승기 (한국해양대학교 해양경찰학과)
  • Received : 2010.05.18
  • Accepted : 2010.08.13
  • Published : 2010.08.31

Abstract

It is necessary to prepare a plan to accommodate the International Convention in domestic law, focusing on the new duties for the Coast Guard as they pertain to the field of ship recycling, by studying the key issue of the "HONG KONG International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships" of the International Maritime Organization(IMO) and through analyzing the current status of the Coast Guard. The Coast Guard is directly responsible for the protection of the marine environment and takes charge of important duties; Therefore, by instituting a legal basis for its new duties, it will not only create new business but also be able to consolidate its role as an important constituent in the sphere of marine conservation and protection.

국제해사기구의 선박재활용 국제협약에서 쟁점이 되고 있는 부분을 연구하고, 해양경찰의 현 실태를 분석하여, 선박재활용 분야에서 해양경찰이 새로이 담당하여야할 업무 부분을 중심으로 국내법상 수용방안을 마련하는 것이 필요하다. 해양경찰은 해양환경의 보호와 직접적이면서도 밀접한 기능을 담당하고 있으므로, 해양경찰이 담당할 업무의 법적근거를 마련함으로써, 새로운 업무영역을 확보할 수 있을 뿐만 아니라 해양환경 분야에서도 중요한 역할담당자로서 자리매김 할 수 있을 것이다.

Keywords

References

  1. 고병욱(2009a), “선박 재활용 시설 관련 IMO 협약의 주요 내용과 대응 방안”, 해양물류연구, 제2권(2009. 4.), pp.39-74
  2. 고병욱(2009b), “IMO 선박재활용 협약 채택의 의의와 시사점”, 해운과 경영, 창간호, pp.7-12
  3. 고현정(2009a), “IMO 선박재활용협약과 관련 당사자의 대응전략에 관한 연구”, 한국항해항만학회지, 제33권 제5호 통권 제141호(2009. 6.), pp.345-352 https://doi.org/10.5394/KINPR.2009.33.5.345
  4. 고현정(2009b), “IMO의 선박재활용협약 추진 동향”, 해양물류연구, 제2권(2009. 4.), pp.15-38
  5. 김종헌(2000), IMO 제44차 해양환경보호위원회 참가보고서, 선급 34(2000. 11.), pp.97-110
  6. 문정환, 국승기, 윤종휘, 최정호, 박영남, 국은미, 하민재(2009), “안전하고 친환경적인 선박재활용을 위한 홍콩 국제협약 채택에 따른 신설업무분장에 대한 고찰”, 해양환경안전학회 학술발표회, 2009년도 추계, pp.33-38
  7. 윤종휘, 임재동, 하민재, 박영남, 국승기(2009), “선박 재활용에 관한 국제동향 및 우리나라의 대응방안 연구”, 한국항해항만학회지, 제33권 제3호 통권 제139호(2009. 4.), pp.221-226 https://doi.org/10.5394/KINPR.2009.33.3.221
  8. 이종갑, 이인규(2006), “선박 전과정 평가(LCA)와 재활용(recycling)”, 대한조선학회지, 제43권 제1호 통권147호 (2006. 3.), pp.17-21
  9. Lloyd's Register of Shipping, World Fleet Statistics, 2003-2007