A Study of the Vehicle Tire Damage Detection using Split Spectrum Processing

스플릿 스펙트럼을 이용한 자동차 타이어 손상 검출에 관한 연구

  • 전재석 (공주대학교 정보통신공학과) ;
  • 김호연 (공주대학교 정보통신공학과) ;
  • 강대수 (공주대학교 정보통신공학부)
  • Received : 2010.09.08
  • Accepted : 2010.12.15
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The split spectrum processing algorithm of an ultrasonic wave on the tire was studied for the damage detection of a driving vehicle's tire. The processing results of normal and damaged tire was compared using the split spectrum algorithm to estimate the maximum value. The result that used Auto-correlation in case of damaged tire, the damage feature point is detected during 81ms intervals at a speed of 100km/h and during 162ms periodicity at a speed of 50km/h. This results was meaned the possibility for the tire's damage decision by damaging material with using periodicity feature point of tire damage according to vehicle speed.

주행 중인 자동차 타이어의 손상을 검출하기 위해 타이어에서 발생하는 초음파 신호에 대한 스플릿 스펙트럼 처리 알고리즘을 연구하였다. 스플릿 스펙트럼의 최대값을 추정하는 알고리즘을 사용하여 정상적인 타이어와 손상 물질에 의해 손상된 타이어에 대한 처리 결과를 비교하였다. 자기상관함수를 이용한 결과, 실험에 사용된 손상된 타이어에서는 주행속도 50km/h 일 때 162.9ms, 100km/h 일 때 84.81ms 주기로 손상 특이점을 검출 할 수 있었으며, 이에 의해 자동차 주행속도에 따른 손상 특징 점의 주기성을 이용하여 손상 물질에 의한 타이어의 손상 판단이 가능하였다.

Keywords

References

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