References
- 2009 고령자 통계, 통계청, 2009.
- 곽지선, 박민용, 노인층을 포함한 성인들의 인터넷 이용실태 조사 및 고령화 사회의 인터넷 사용자를 위한 효과적 대안, Journal of the Ergonomics Society of Korea, 25(4), 121-128, 2006. https://doi.org/10.5143/JESK.2006.25.4.121
- 김미연, 정의승, 박성준, 휴대전화기 평가사례를 통한 유니버설 디 자인 평가도구 개발 프로세스, Journal of the Ergonomics Society of Korea, 25(4), 51-62, 2006. https://doi.org/10.5143/JESK.2006.25.4.051
- 김정기, 박주영, 조창규, 이면우, "노인용 제품 개발을 위한 계층 구조 분석", 대한산업공학회 추계학술대회 논문집, 553-558, 서울, 1998.
- 김정룡, 이하연, 최영철, 다자중심적 사용성 평가 방법의 구조화 과정, Journal of the Ergonomics Society of Korea, 24(2), 25-33, 2005. https://doi.org/10.5143/JESK.2005.24.2.025
- 김진준, 고령 사회의 도래에 따른 실버타운 개발방향에 관한 연구, 목원대 산업정보대학원, 2005.
- 김창수, 사용편의성 평가를 위한 사용자 분류에 관한 연구, 한국 과학기술원 석사학위논문, 1996.
- 김창호, 노인여가복지서비스를 위한 스포츠정책개선 방안, 국민대대학원, 2006.
- 김훈, 권순일, 인터넷 사용자의 라이프스타일과 구매의사결정에 관한 탐색적 연구, 경영학연구, 28(2), 353-371, 1999.
- 김훈철, 실버시장, 광고정보, 5월, 54-59, 1992.
- 네이버용어사전, http://terms.naver.com/item.nhn?dirId=107&docId=16315.
- 박성연, 한국인의 라이프스타일 유형과 특성, 마케팅연구, 11(1), 19-34, 1996.
- 서종준, 우리나라 실버타운 정책의 문제점 및 활성화 방안에 관한 연구, 동국대 경영대학원, 2005.
- 송인수, 노인복지정책의 개선방안에 관한 연구, 중앙대 행정대학원, 2005.
- 신원경, 박민용, "실버가전제품 개발을 위한 노인 사용자 분류", 대한인간공학회 추계학술대회 논문집, 부산BEXCO, 2007.
- 오찬옥, 디지털 홈 디자인을 위한 디지털 라이프스타일 연구, 대한건축학회 논문집, 22(4) (통권 210호), 67-75, 2006.
- 유창근, 이희찬, 한진영, 라이프스타일 유형을 통한 노년층 여가활동 연구, 관광학연구, 31(1)(통권 59), 345-363, 2007.
- 윤진, 성인노인 심리학, 중앙적성출판, 1997.
- 이선혜, 노인이 인지하는 건강과 운동의 의미에 관한 연구, 한양대학교 석사학위논문, 1996.
- 이의훈, 신주영, 라이프스타일을 통한 실버 시장 세분화 연구, Journal of the Korea Gerontological Society, 24(2), 1-20, 2004.
- 이정란, 이의훈, 실버 소비자의 라이프스타일에 따른 가정봉사원 서비스 전략에 관한 연구, 소비문화연구, 5(2), 59-82, 2002.
- 정광태, 송복희, 신현봉, 윤한경, 유니버셜 디자인을 위한 청년층과 노인층의 깊이 인식에 대한 비교 연구, Journal of the Ergonomics Society of Korea, 23(3), 2004.
- 정무웅, 정기남, 노인주거관련 연구경향 및 특성에 관한 연구, 대한건축학회논문집, 12(11), 통권 97호, 51-61, 1996.
- 정지혜, 시니어 시장의 불편한 진실과 과제, Business Insight, 1053 호, LGERI 리포트, 2009.
- 조윤기, 라이프스타일에 따른 마케팅 전략, 전문 경영인 연구, 9(1), 21-44, 2006.
- 채서일, 체계적 분석의 틀에 따른 라이프스타일 연구, 소비자학연구, 3(1), 46-63, 1992.
- 최병삼, 전자산업의 화두로 등장한 사용편의성, SERI 경제 포커스, 제182호, 2008.
- 한조희, 실버타운에 대한 중산층의 인식과 선호도에 관한 연구, 한성대 부동산대학원, 2005.
- 현인숙, 노인의 인지지능 검사에 관한 연구, 한국노년학, 20(3), 51-59, 2000.
- Voorbij, A. I. M. and Steenbekkers, L. P. A., The twisting force of aged consumers when opening a jar, Applied Ergonomics, 33, 105-109, 2002. https://doi.org/10.1016/S0003-6870(01)00028-X
- Anderson, W. T. and Golden, L. L., Life Style and Psycho-graphics:A Critical Review and Recommendation, Advances in consumer research, 12, ed. T. Kinnear, Provo, UT: Associations for consumer research, pp405-411, 1984.
- Arthur D. Fisk, Human Factors and older adult, Ergonomics in design, January, 8-13, 1999.
- Bartos, R., Over 49: The invisible consumer market, Harvard Business Review, 58, 140-148, 1980.
- Gyi, D. E., Sims, R. E., Porter, J. M., Marshall, R. and Case, K., Representing older and disabled people in virtual user trials: data collection methods, Applied Ergonomics, 35, 443-451, 2004. https://doi.org/10.1016/j.apergo.2004.04.002
- Don B. Chaffin. and Julian J. Faraway, Stature, Age, and Gender Effects on Reach Motion Postures, Human Factors, 42(3), 408-420, 2000. https://doi.org/10.1518/001872000779698222
- Ellen Day. and Brian Davis., Rhonda Dove and Warren French, Reaching the Senior Citizen Market(s), Journal of Advertising Research, December, 23-30, 1987-1988.
- Exter, T., How Big Will the Older Market Be?, American Demographics, June, 30-33, 1990.
- Gullub, J. and Javitz, H., Six ways to age, American Demographics, 11, 28-57, 1988.
- Gunter, B., Understanding the older consumer: The grey market, New York: Routledge, 1998.
- Hawes, D. K., Travel-related lifestyle profiles of older women, Journal of Travel Research, Fall, 22-32, 1988.
- Joanne M. Wood, Age and Visual impairment decrease Driving performance as measured on a closed-road circuit, Human Factors, 44(3), 482-494, 2002. https://doi.org/10.1518/0018720024497664
- Jyh-Rong, Chou. and Chin-Wen Hsiao., A usability study on humancomputer interface for middle-aged learners, Computers in Human Behavior, 23, 2040-2063, 2007. https://doi.org/10.1016/j.chb.2006.02.011
- Katrin Arning. and Martina Ziefle, Understanding age differences in PDA acceptance and performance, Computers in Human Behavior, 23, 2904-2927, 2007. https://doi.org/10.1016/j.chb.2006.06.005
- Keiko Ishihara, Shigekazu Ishihara, Mitsuo Nagamachi, Sugaru Hiramatsu, Hirokazu Osaki, Age-related decline in color perception and difficulties with daily activities-measurement, questionnaire, optical and computer-graphics simulation studies, International Journal of Industrial Ergonomics, 28, 153-163, 2001. https://doi.org/10.1016/S0169-8141(01)00028-2
- Kovar, M. G. and LaCroix, A. Z., Ability to Perform Work Related Activities. Advance data, Vital and Health Statistics, 136, US Public Health Service, Hyattsville, MD., 1987.
- Laura Peebles, Beverley Norris, Filling 'gaps' in strength data for design, Applied Ergonomics, 34, 73-88, 2003. https://doi.org/10.1016/S0003-6870(02)00073-X
- Lazer, W., Life style concept and marketing. In S. A. Greyser (ed.), Toward scientific marketing. Chicago, IL:AMA, 1963.
- Manton, K. G., Corder, L. and Stallard, E., "Chronic disability trends in elderly United States populations: 1982-1994". Proceedings of the National Academy of Sciences 94, 2593-2598, 1997. https://doi.org/10.1073/pnas.94.6.2593
- Maria Karavidas, Nicholas K. Lim, Steve L. Katsikas, The effects of computers on older adult users, Computers in Human Behavior, 21, 697-711, 2005. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.012
- Max Weber, ed. & trans. by G. Roth & C. Wittich, Economy and Society. (3 vols), Bedwinster Press, N. Y., Vol. 1. 305-306, 1968.
- Morchis, G. P., Marketing at older consumer: A handbook of information for strategy development, Quorum Books, 1992.
- Moschis, G., Curasi, C. F. and Bellenger, D., Restaurant-Selection Preferences of Mature Consumers, Cornell Hotel and Restaurant Administration Quarterly, 44(4), 51-60, 2003. https://doi.org/10.1016/S0010-8804(03)90258-8
- Murray, C. J. L. and Lopez, eds. A. D., The global burden of disease: A comprehensive assessment of mortality and disability from diseases, injuries, and risk factors in 1990 and projected to 2020, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press. 1996.
- Plummer, J. T., The Concept and Application of Life Style Segmentation, Journal of Marketing, 38, 33-37, 1974. https://doi.org/10.2307/1250164
- Roger W. Morrell, Christopher B. Mayhorn, and Joan Bennett., A survey of World Wide Web Use in Middle-Aged and Older Adults, Human Factors, 42(2), 175-182, 2000. https://doi.org/10.1518/001872000779656444
- Sorce, P., Tyler, R. and Roomis, L. M., Lifestyles of older Americans. Journal of Consumer Marketing, 6(3), 53-63, 1989. https://doi.org/10.1108/EUM0000000002555
- Stanson N. A. and Baber C., Factors affecting the selection of methods and techniques prior to conducting a usability evaluation, In Jordan P. W., Thomas B., Weerdmeester B. A., and McClelland, I. L. (eds), Usability Evaluation in Industry, London:Taylor & Francis, 1996.
- Sterns, R. S. and Sterns, H. L., Consumers issues: The Mature Market, In the Encyclopedia of Aging, New York: Springer Publishing Co., 1995.
- Strategic Business Insights, VALSTM survey, http://www. strategicbusinessinsights.com/vals/,2009.
- Taylor J. L., Miller, T. P. and Tinklenberg, J. R., Correlates of memory Deckline A 4 year longitudinal study of older adult with memory compliant, Psychology and Aging, 7(2), 185-193, 1992. https://doi.org/10.1037/0882-7974.7.2.185
- Ulrich, K. J. and Eppinger, S. D., Product Design and Development, 3rd ed., McGraw-Hill, 2003.
- Van de Ven, A. H. and Ferry, D. L., Measuring and Assessing Organization, New York, 1980.
- Wells, W. D. and Tigert, D. J., Activities, Interests, and Opinions, Journal of Advertising Research, August, 27-35, 1971.
- Wells, W. D. Psychographics: A critical review. Journal of Marketing Research, pp.196-213, 1975.
- Wendy A. Rogers, Handbook of Human Factors and the Older Adults, Academic Press, 1997.
Cited by
- Smartphone Adoption using Smartphone Use and Demographic Characteristics of Elderly vol.31, pp.5, 2012, https://doi.org/10.5143/JESK.2012.31.5.695
- Mixed-Use Facility Model for the Welfare of the Elderly Based on Lifestyle vol.12, pp.2, 2013, https://doi.org/10.3130/jaabe.12.245