A Study on the Development and Adaption of Open Innovation Analysis Model

특허기반 개방형 혁신 분석 모델 개발 및 적용 연구

  • Received : 2009.11.27
  • Accepted : 2010.02.24
  • Published : 2010.03.31

Abstract

We develop Open Innovation Analysis Method in the Patent analysis field and applies it to analyze Deagu-Gyung-buk Cases. After Chesbrough researches the open innovation situation about U. S. company Cases, many researchers began to study about Open Innovation of Companies. And Hippel participated in User Innovation research about Medical equipments and extreme sporting equipments. He pointed out that user innovation occurred new products. I call it User based Open Innovation. But the methods for Open Innovation are limited such as Case study, Survey analysis, and Quality study. So, we need to develop objective analysis method for open innovation of any firm. In this study, we want to develop new objective analysis method for open innovation and apply it to analyze rocal cases and global comparative studies. We will develop the Chesbrough's patent analysis method about open innovation.We apply this new open innovation analysis method to analyze medical equipment and fuel cell industries in Daegu and Gyung-buk Province. faembedded structure of the cooperative research network of innovation We also will apply this method to analyze Samsung and Nokia Mobile industry, and Hyundae and Toyota automobile industry.

Chesbrough가 개방형 혁신이 기업성과에 미치는 영향을 규명한 이래 개방형 혁신의 다양한 성과와 내용을 다루는 연구들이 활성화되고 있다. 아울러, Hippel은 User Innovation 연구를 통해서 의료 장비와 산업자전거 등과 같은 분야에서는 사용자 혁신이 신제품 혁신으로 연결되어 나타나고 있는 것을 보여 주었다. 후자의 경우는 사용자 기반 개방형 혁신의 한 유형으로 볼 수 있다. 그런데 기업의 개방형 혁신의 정도와 내용을 규명하는 방법은 개별 사례연구 혹은 기업에 대한 설문조사를 통한 직접적이고 상당히 질적인 조사 이외에 활성화된 조사 모델이 개발되어 있지 않다. 본 연구는 기술경영 분석 연구에서 그리고 기업의 경영 컨설팅과 신성장 전략에서 각광을 받고 있는 개방형 혁신 연구 방법 모델에 특허분석을 적용하고자 한다. Chesbrough가 자신의 연구에서 일회적으로 밝힌 바 있는 특허를 통한 기업의 개방형 혁신 분석방법을 보다 체계적인 분석모델의 형태로 제안한다. 아울러, 특허기반 개방형 혁신 분석 모델을 대경지역의 IT의료 및 연료전지 분야에 적용하고, 국내외 자동차 및 모바일 대표 대기업인 삼성 모바일 부문과 노키아, 현대자동차와 도요타에 적용함으로써 특허기반 개방형 혁신 분석 모델의 타당성을 검증한다.

Keywords

Acknowledgement

Grant : 대경과학기술정책 역량강화 지원사업

Supported by : 대구경북과학기술원

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