DOI QR코드

DOI QR Code

The Actual Conditions of Consumers' Usage of Functional Golfwear

기능성 골프웨어의 소비자 이용실태

  • Oh, Ry-Gong (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University) ;
  • Koo, Young-Seok (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University)
  • Received : 2009.11.25
  • Accepted : 2010.01.17
  • Published : 2010.04.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the actual conditions of consumers' usage of functional golfwear which is widely used in the current sportswear market. The study was carried out on 225 golfers in Busan and KyungNam area based on the demographics such as gender, age, occupation, and income. The collected data was processed with SPSS 14.0 program using frequency analysis, reliability analysis, t-test, and ANOVA. In the results of the analysis, golfers did not show high reliability and satisfaction on the functional golfwear. In the results of the most function-required golfwear items, there were shirts, pants, footwear, gloves, windbreaker, innerwear etc. in order. Most of golfers answered that the function of golfwear was required for pleasant and comfort golf activity. Therefore, it is necessary for golfwear makers to develop consumer-oriented golfwear products which are reliable and satisfiable to golf consumers.

Keywords

References

  1. 권오경, 고재운. (2002). 고기능 섬유와 스포츠웨어. 한국의류산업학회지, 4(5), 421-431.
  2. 김병식, 이우재, 전차수. (2003). 스포츠 상품 구매 시 상표 이미지선호도. 한국스포츠산업 경영학회지, 8(3), 113-128.
  3. 김영주. (1999). 국내 여성 골프웨어의 상품 기획에 관한 연구. 국민대학교 대학원 석사학위논문.
  4. 김주희. (1992). 골프웨어에 관한 패션 의식 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문.
  5. 김주애. (2006). 골퍼의 골프웨어 선택 기준에 따른 성별 특성과 소비 성향. 한국의류산업학회지, 8(6), 655-664.
  6. 박승현, 박범영. (2009). 실외 골프 연습장의 서비스품질이 재 구매 의도에 미치는 영향. 한국체육과학회지, 18(1), 591-600.
  7. 박은정. (2002). 여성골프웨어 소비자의 구매 행동 특성과 디자인 선호도. 경희대학교 대학원 석사학위논문.
  8. 박은주, 표희수. (2006). 골프웨어 소비자들의 쇼핑 가치가 의복 선택 기준과 점포 선택 행동에 미치는 영향에 관한 연구. 한국의류산업학회지, 8(5), 545-551.
  9. 박종숙. (2000). 골프웨어의 착용 현황 조사 및 바람막이 개발에 관한 연구. 영남대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 성희원, 전양진. (2005). 국내 골퍼들의 햇빛 차단 행동 및 자외선 차단 의복에 대한 태도 조사. 한국의류학회지, 29(1), 189-197.
  11. 이규환, 박유현. (2003). 한국프로골퍼와 호주 아마추어 골퍼의 시합 중 심리상태 비교. 한국스포츠심리학회지, 14(4), 175-188.
  12. 올해 골프웨어 시장규모. (2009, 1). 패션채널, p 60.
  13. 유광길, 정경회, 최형원. (2007). 골프용품 브랜드 개성 유형과 소비자 제품 특성 요인에 미치는 영향. 한국체육학회지, 46(3), 211-220.
  14. 윤준식. (2001). 등산복 쾌적성에 대한 연구. 건국대학교 산업대학원 석사학위논문.
  15. 이소영. (1988). 골프웨어 전문화에 적합한 디자인 제시를 위한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  16. 이영숙, 안태환. (1991). 운동복의 기능성과 쾌적성에 관한 연구. 한국의류학회지, 15(2), 127-138.
  17. 임경란. (1999). 골프웨어 브랜드의 B.I. 전략 비교 연구. 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 임희숙. (1992). 골프웨어 디자인을 위한 컴퓨터 그래픽스 활용에 관한 연구. 홍익대학교 산업미술대학원 석사학위논문.
  19. 조원경. (2001). 골프웨어 소비자의 구매 행동에 관한 연구. 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  20. 최영수. (2008). 인터넷 골프 쇼핑몰 소비자의 생활양식 유형과 행동 의도와의 관계. 한국체육과학회지, 17(3), 509-515.
  21. 최윤희. (2001). 골프웨어 디자인 연구. 이화여자대학교 대학원 석사 학위논문.
  22. 허혜영, 나영주. (2008). 중장년층 등산복의 소재 및 기능성 만족도. 한국섬유공학회지, 45(5), 308-315.
  23. Foster, L. (1998). Sportswear 2000-interpreting fabric trends. World Sports Activewear, 4(3), 21-24.
  24. Layton, J. M. (2001). The Science of Clothing Comfort. Textile Progress. 1-15, The Textile Institute.
  25. Mecheels, J., & Umbach, K. H. (1997). The psychrometric range of clothing System. Michigan AnnArbor Science.
  26. Ullsperger, A. (2001). Innovation strategy of smart textiles products and high-tech fashion. Textile International Forum and Exhibition, Taipei, Taiwan.
  27. Watkins, S. M. (1984). Clothing; The portable environment. Iowa State University Press.

Cited by

  1. Consumers' needs and purchase intention of high functional sportswear according to sport participation motivations vol.22, pp.1, 2013, https://doi.org/10.5934/KJHE.2013.22.1.141
  2. Sportswear customers' level of involvement, satisfaction with functionality, and repurchase intentions - A review of sports participation motives - vol.22, pp.3, 2014, https://doi.org/10.7741/rjcc.2014.22.3.468