A Study of Directions for Development of Smart Clothing Based on the Consumer's Lifestyle

소비자 라이프 스타일 기반의 스마트 의류 기획을 위한 요인 연구

  • Cho, Ha-Kyung (Department of Clothing & Textile, Yonsei University) ;
  • Kim, Jin-Sun (Department of Clothing & Textile, Yonsei University) ;
  • Lee, Joo-Hyeon (Department of Clothing & Textile, Yonsei University)
  • 조하경 (연세대학교 생활과학대학 의류환경학과) ;
  • 김진선 (연세대학교 생활과학대학 의류환경학과) ;
  • 이주현 (연세대학교 생활과학대학 의류환경학과)
  • Received : 2009.10.26
  • Accepted : 2010.03.18
  • Published : 2010.03.31

Abstract

According to diversity of life style, introduction of well-being trend and increase of demand based on the IT-convergence, Recently "smart clothing" study has been diversified on user applications such as entertainment, healthcare, business and sports. And the smart clothing's market has been progressed in diverse aspects. But, study of smart clothing based on consumer aspect and market diversification is insufficient. The purpose of this study is to identify consumer's needs on smart clothing and to suggest directions for development of smart clothing based on their lifestyle that focused on digital and fashion lifestyle that be closely connected with smart clothing product development. This study is focused on the ages of 20-30 who are considered to be high demand consumers on the smart clothing market. As a result of study, life style based on clothing and digital is categorized 3 types as trend-pursuit style, sensual information-pursuit style and practical function-pursuit style. we suggested direction for development of smart clothing based on consumer's needs of the smart clothing according to the customer's lifestyle types.

웰빙 트렌드의 도입, 라이프 스타일의 변화, IT 컨버전스에 대한 수요의 증가에 따라 최근 스마트 의류는 사용자 애플리케이션을 중심으로 세분화되어 개발, 연구되고 있으며, 스마트 의류의 시장 또한 세분화되어 진행되고 있는 추세이다. 그러나 소비자 측면의 세분화에 따른 스마트 의류에 관한 연구는 미비한 실정이다. 따라서, 본 연구에서는 스마트 의류 기획에 있어 가장 밀접한 관련이 예상되는 의복 및 의복행동 라이프스타일과 디지털 라이프스타일을 중심으로 라이프스타일의 유형을 분석하고, 라이프스타일에 따른 스마트 의류의 니즈에 따른 스마트 의류의 상품 기획 방안을 제시하고자 하였다. 본 연구는 추후 스마트 의류의 수요가 가장 높을 것으로 예상되는 20대, 30대를 중심으로 이루어졌으며 그 결과 의복 및 디지털 기반의 라이프 스타일은 유행 추구형, 실용적 기능 추구형, 감각적 정보 추구형의 세 가지 타입으로 분류되었다. 본 연구에서는 이를 토대로, 라이프스타일에 따른 스마트 의류의 소비자 니즈를 통한 스마트 의류의 기획 방안을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 김영주 (2001). 화장품산업의 마케팅전략을 위한 외제 화장품 선호집단의 라이프스타일에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  2. 박경연 (2000). 스포츠 캐주얼웨어 소비자의 패션 라이프스타일과 의복 구매행동 및 정보원과의 관계. 석사학위논문, 대구효성가톨릭대학교 대학원.
  3. 박소민 (2002). 남성 정장 캐주얼 트렌드의 소비자선호도 및 라이프스타일에 따른 의류상품기획의 방향. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  4. 박지윤 (2003). 소비자 라이프스타일에 따른 'fun' 컨셉의 비주얼머천다이징 방향의 탐색. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  5. 산업자원부 (2004). 중기거점 과제 보고서, 산업자원부.
  6. 신사임 (2002). 소비자 라이프스타일에 따른 남성 캐주얼 웨어의 트렌드 선호도 분석 및 상품기획 방향의 모색. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  7. 오소연 (2008). 라이프스타일 기반 고령친화 유비쿼터스 홈 계획요소 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  8. 육형민, 전명훈, 오창영, 손영우 (2004). 웨어러블 컴퓨터에 대한 사용성 평가 연구-사용자 중심의 스마트 자켓 디자인을 위한 평가 척도-. 감성과학회지, 7(3), 감성과학회, 7-13.
  9. 윤정희 (1992). 라이프스타일에 따른 의류시장 세분화에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 대학원.
  10. 이주형 (2004). 거주자 중심 스마트 홈에 관한 연구. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.
  11. 조하경, 이주현 (2006). 센서기반형 스마트 의류의 디자인 개발을 위한 탐색적 연구-생체신호 센서기술에 기반한 건강관리용 의류를 중심으로-. 감성과학회지 9(2), 감성과학회, 141-150.
  12. 조하경, 이충근, 이주현, 이명호 (2006). 센서 기반 스마트 의류의 디자인 개발을 위한 탐색적 연구-생체 신호 센서기술에 기반한 건강관리용 의류를 중심으로-. 감성과학회지, 9(2), 감성과학회, 141-150.
  13. 채행석, 홍지영, 조현승, 이영진, 박선형, 한광희, 이주현 (2006). 웨어러블 컴퓨팅 사용성 평가 척도 개발 : 스마트 웨어 적용사례를 중심으로. 한국감성과학회지, 9(3), 감성과학회, 265-276.
  14. 최유돈 (2001). 국내 여성복 브랜드 소비자들의 라이프스타일과 최신 패션 트렌드 선호도에 따른 패션 상품기획의 모색-브랜드 T, M을 중심으로-. 석사학위논문, 연세대학교 대학원.