Application of Variant Game Elements System for Phonics Education

파닉스 적용 사례로 본 게임 요소 가변 시스템

  • 서은혜 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 경병표 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 유석호 (공주대학교 게임디자인학과) ;
  • 이완복 (공주대학교 게임디자인학과)
  • Received : 2010.03.04
  • Accepted : 2010.04.07
  • Published : 2010.04.20

Abstract

This study proposes an educational game system that fit for portable internet environment as a solution to disadvantages of conventional education systems such as lack of understanding learners' learning level and one-way learning. The study analyses conventional e-Learning contents and platforms and proposes a new system adequate for high contents reusability and user-demand service. The learning contents that mainly consist of animations and games can be adjusted to learners' level, and therefore, learners can study according to various scenarios, not constrained in a fixed pattern. Our system is expected to bring much more fun to learners and the education can be conducted more effectively. To show the effectiveness of our system, an example of english pronunciation game was illustrated. As a result, the week points of the conventional e-Learning was overcame and new features of the interactivity was adopted to build a more effective educational game system.

본 연구에서는 기존 교육용 시스템의 단방향성, 학습자 수준의 고려 부족 등의 단점에 대한 대안으로 휴대 인터넷 환경에 적합한 교육용 게임 시스템을 제안하였다. 기존 이러닝 콘텐츠와 플랫폼에 대해 분석해 보았으며 재사용성과 학습자 맞춤형 서비스에 부합되는 형태로 시스템을 설계하였다. 애니메이션 및 게임으로 구성되는 학습 콘텐츠는 학습자의 수준에 맞추어 가변적으로 제공되도록 할 수 있으며 학습자는 정해진 패턴이 아닌 변형된 요소들로 구성된 게임을 사용하여 교육효과가 증대될 수 있다. 본 시스템의 효용성을 보이기 위해, 영어 발음 학습법인 파닉스 교육법을 적용한 교육 게임을 예제로 제작하여 소개하였다. 그 결과 기존 이러닝의 단점을 보안할 수 있었으며 휴대 인터넷 환경의 장점인 쌍방향성을 활용하여 더욱 효과적인 교육용 게임 시스템을 구축할 수 있었다.

Keywords

References

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