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교육주체간 상호작용을 고려한 구성주의 기반 학급운영시스템

Oriented Constructivism Class Operating System for Considering Interactions between Education Player

  • 투고 : 2009.09.21
  • 심사 : 2010.03.02
  • 발행 : 2010.03.28

초록

교육의 주체는 교사와 학생, 학부모라 할 수 있고, 학급의 운영은 이들 교육주체에 의해 이루어진다고할 수 있다. 하지만 일상적인 학급활동에 대한 교사와 학부모의 교류는 매우 부족하며 가정방문 활동도 거의 없는 상황에서 교사와 학생, 학부모는 서로 상이한 생각을 가지고 바라보게 된다. 이러한 문제점을 해결하고자 교육인적자원부에서는 교육행정정보시스템(NEIS)의 학부모서비스를 운영하고 있지만, 학생의 참여가 배제되었고 절차와 방법이 복잡하며 개인정보 유출의 문제와 입력된 자료의 불충분으로 학생의 학교생활을 이해하기에는 한계가 있다. 학급운영시스템(e-Class)은 비고츠키(Vygotsky)의 사회문화적 구성주의에 입각하여 교육주체간 1:1일기와 상담일지, 메시지보내기, 청소분단, 주번관리, 교무수첩을 지원하여 교육주체간 활발한 상호작용과 이를 통하여 지식과 경험을 재구성하고 학급에 보다 잘 적응할 수 있도록 지지하는 시스템을 말한다. 이 연구를 통해 개발된 e-Class를 활용함으로써 교사와 학생, 학부모가 서로를 이해하게 되는 양적 질적인 도움을 제공받을 수 있으며 이를 통해 교육주체간 진정한 의사소통에 도움이 될 것으로 기대된다.

The current curriculum in the 7th informatics, which simply highlights the use of applied programs rather than enhancing creativity through learning several principles in information science and thus making it hard to have optimism on the future as a powerhouse in IT. By diagnosing these problems, Education Ministry revised the existing curriculum to have a more scientific access to the informatics. However, the curricular revision fails to meet the needs of learners sufficiently because it tends to put the considerations of theoretical specialists before the learners them selves. This paper compares and analyzes the overall understanding of learners on informatics, current-curriculum and 7th revised curriculum and that of college-level, thus offering the student-centered one. Also, the research tries to bridge the opinion gap between developer and learner by looking into the understanding level of university majors about the current curriculum. In doing so, thesis may provide the basis on exploring new approaches and contribute to establishing 7th revised curriculum in school.

키워드

참고문헌

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