초록
본 연구는 한국의 광고 시장을 주도하고 있는 10대 광고회사를 대상으로 이들 광고회사의 스포츠마케팅 비즈니스 특징을 밝히는데 있다. 이를 위해 한국 광고시장의 특성을 고찰하고 이러한 특성이 광고회사의 스포츠비즈니스에 어떻게 연결되는지 광고회사의 스포츠마케팅 사업 현황을 통해 분석하였다. 국내 10대 광고회사는 스포츠사업을 통한 수익 모델을 창출하기보다 인하우스에이전시로서 모기업 커뮤니케이션 측면에서 스폰서십과 이벤트 기획 위주의 스포츠마케팅 활동을 하고 있었다. 이러한 특징은 대기업 인하우스에이전시인 광고대행사의 성격에 기인하는 것으로 광고주의 사업 방향에 맞는 다양한 스포츠프로모션은 하고 있으나 프로퍼티를 중심으로 한 스포츠비즈니스로 도전의 과제를 안고 있다.
This study aims to understand the characteristics of sports marketing businesses of the 10 largest advertising agencies which lead the advertising market in Korea. To do that, the present author has investigated into the traits of the advertising market in Korea and how the characteristics are connected to sports businesses of the advertising agencies, with a focus on the current condition of sport marketing businesses of the agencies. The sports marketing business of the 10 largest advertising agencies in Korea was described by the fact that they did not create profits through sports business but just conducted their sports marketing activities mainly related to the sponsorship and event planning for communicating their parent companies. Such the characteristics of the advertising agencies is attributed to their nature that they are in-house agencies of large companies. The agencies engage in a variety of sports promotion sectors aligned with the intended business directions of their sponsors, however they are encountering considerable challenges in the aspect of sports business focused on property.