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South Korea and China's Online Game Community System of Comparative Analysis

한국과 중국 온라인게임의 커뮤니티 시스템 비교 분석

  • 유효충 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학 전공) ;
  • 유석호 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학 전공) ;
  • 경병표 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학 전공) ;
  • 이동열 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학 전공) ;
  • 이완복 (공주대학교 일반대학원 게임디자인학 전공)
  • Received : 2010.12.17
  • Accepted : 2010.12.29
  • Published : 2010.12.31

Abstract

The game industry is growing most rapidly for a last 10 years. However, these days korean online game is not developed in chinese market any more quickly because there must be many significant problems. One of the most important problems can be a misunderstanding a chinese online game user. For instance, the Game community system shows an important position to choose an online game of chinese users. In this paper, We choose a three kinds of online game community systems and make a comparative analysis. We can expect a certain way through this research because we can see that most succesful online games in chinese market have a more expandable community systems. In order to make a succesful game contents in foreign country's game market, we must understand foreign gamers what they like or dislike. We think a next research will be about a specific relation between a foreign gamer and culture.

한국의 온라인게임이 비약적인 발전을 이루면서 2001년 130,470,000달러에 달하는 수출량을 보이며 온라인 게임 강국으로 우뚝 섰다. 당시 중국게임시장의 90%는 한국 온라인게임이 차지하고 있었다. 하지만 2006년 이후 한국 온라인게임은 중국내 게임시장 점유율이 하락세를 보이며 현재는 중국게임시장의 10%를 차지하고 있다. 한국 온라인게임이 하락세를 보인 이유로는 여러 가지 중요한 요소가 있다. 그 중 커뮤니티 시스템은 중국 사용자들이 온라인 게임을 선택하게 하는 요소로서 중요한 위치를 차지하고 있다. 본 논문에서는 각국의 온라인게임 3개를 커뮤니티 시스템 중점으로 비교 분석 하여 중국 게임시장에서 한국 온라인게임의 발전 방안을 모색해 보고자 한다. 이러한 발전방안의 모색은 추후 중국 게임시장 내 한국 온라인게임의 입지를 튼튼하게 할 수 있고, 중국 게임시장 진출의 방향성을 제시 할 수 있을 것으로 사료된다.

Keywords