한국실천공학교육학회논문지 (The Journal of Korean Institute for Practical Engineering Education)
- 제2권1호
- /
- Pages.42-46
- /
- 2010
- /
- 2092-8874(pISSN)
광섬유 접속기 실습을 통한 공학 교육 연구
A study of the Engineering Education Method Using Fiber Optic Splicing Experiments
- 투고 : 2010.04.16
- 심사 : 2010.06.07
- 발행 : 2010.06.30
초록
공학교육의 한 방법으로 광섬유 센서 제작 시 반드시 필요한 광섬유 접속기 사용은 보다 감도가 높은 센서를 제작하는데 필수적이다. 본 연구에서는 광섬유 접속기를 이용한 광 접속 손실을 실제 실험을 통하여 평가하고 실습에 사용된 방법이 교육적 효과를 거두기 위한 여러 가지 요소들을 분석하였다. 많은 실습을 통하여 광접속기 손실은 실습지들의 학습태도와 실험 환경의 변화에 많이 의존됨을 확인하였다.
One way of engineering education fiber optic splicing loss was introduced. To make high sensitivity fiber optic sensor it is required low loss of splicing. Hence in this paper splicing loss was selected in the experiments and the splicing loss was evaluated based on the engineering education. After trials in the experiments fiber optic splicing loss depended upon the experimental attitude and its environments.