The Impact of Competition on Universal Service in Korea

경쟁도입이 한국의 보편적 서비스에 미친 영향

  • Received : 2010.11.05
  • Accepted : 2010.12.27
  • Published : 2010.12.31

Abstract

A substantial body of theoretical and case study literature exists about the relationship between competition and universal service in developing countries. On the one hand, many scholars have argued that state-owned monopolies in developing countries are not able to mobilize the capital needed for network expansion: the resulting unmet demand for services becomes a motivator for liberalization. On the other hand, the introduction of competition jeopardizes the internal and external subsidies through which the state-owned monopoly kept subscription rates low: the heightened concern about loss of subscribership incentivizes the creation of explicit universal service statutes and funding mechanisms concurrently with or soon after competition is introduced. This paper shows that universal service in Korea had a unique evolutionary path, which did not conform to either of these expectations. From this finding, it reaches the conclusion that the outcomes predicted by theory and observed in the case study literature are not intrinsic to the monopoly condition per se, but derive from the strategic choices made by telecommunications managers, regulators and lawmakers in developing countries.

본 논문은 한국의 사례연구를 통해 경쟁의 도입이 보편적 서비스 정책 및 제도에 미친 영향을 파악하기 위한 연구이다. 한국은 기존의 이론 및 많은 사례 연구들과는 달리 국가독점 통신사업자 시절에 성공적으로 통신네트워크를 확장, 전화의 보편적 서비스를 구현했으며 경쟁의 도입 이후에도 시장중립적인 보편적 서비스 제도를 채택하는 대신 국가와 시장지배적 사업자 주도의 보편적 서비스 정책을 실시, 전화와 초고속인터넷의 보편적 서비스를 구현했다. 본 연구는 연대기적 고찰을 통해 한국의 보편적 서비스 정책 및 제도의 발전과정을 살펴보고 한국의 사례가 시사하는 정책적 함의를 도출하고자 했다. 이를 요약하자면, 개발도상국가들의 국가독점 통신사업자들도 유연한 정책 및 전략을 통해 통신네트워크를 성공적으로 확장할 수 있으며 경쟁체제의 도입 이후에도 시장중립적인 보편적 서비스 제도 대신 개별 국가의 정책 목표 우선순위에 따라 독자적인 보편적 서비스 제도를 채택할 수 있다는 것이다.

Keywords