A Numerical Study of a Vehicle Windshield Defrosting Mechanism

자동차 전면유리 제상 메커니즘의 수치해석 연구

  • Kang, Seung-Jae (Department of Mechanical Engineering, Kongju National University) ;
  • Jun, Yong-Du (Department of Mechanical Engineering, Kongju National University) ;
  • Lee, Kum-Bae (Department of Mechanical Engineering, Kongju National University)
  • 강승재 (공주대학교 기계공학과) ;
  • 전용두 (공주대학교 기계공학과) ;
  • 이금배 (공주대학교 기계공학과)
  • Received : 2010.03.23
  • Accepted : 2010.09.05
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Adequate visibility through a vehicle windshield and frost melting period are critical aspects of major design parameters. To make progress in this area, a good understanding of the flow behavior and heat transfer characteristics produced by the HVAC module is required. The computational study was used to perform the parametric investigation into the defroster nozzle's performance with a full-scale model. The study highlights the drawbacks of current designs and points the way to improve passive defrosting mechanism. The results show that the current design of the defroster nozzles deliver the maximum airflow in the vicinity of the lower part of the windshield, which yields unsatisfactory visibility. Defrosting performance was excellent when the injection angle of the defrost nozzle was 45 degree. The numerical analysis satisfies the criteria provided by NHTSA.

자동차 전면유리를 통한 적당한 가시거리의 확보와 제상 시간은 주요 설계 요소들이다. 이런 요소들의 성능을 향상시키기 위해, HVAC 시스템에서 생성되는 유체의 흐름과 열전달 특성을 이해하는 것이 필요하다. 제상 노즐의 성능을 조사하기 위해 수치해석을 수행하였다. 본 연구에서는 현재 디자인의 모순과 제상 메커니즘의 개선방법을 보여주고 있다. 수치해석 결과 현재 부착된 제상 노즐로는 최대 공기흐름이 전면유리 하단부에서 최대 공기흐름이 나타나고 있으며, 이는 만족스럽지 못한 가시거리를 확보하게 된다. 제상 노즐의 분사 각도가 45도일때 탁월한 제상성능을 보여주고 있다. 수치해석 결과들은 NHTSA에서 정한 규정들을 만족시킨다.

Keywords

References

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