선박부문 온실가스 배출량 산정에 관한 연구

A Study on the Greenhouse Gas emission from Ships in Korea

  • 투고 : 2010.09.28
  • 심사 : 2010.12.06
  • 발행 : 2010.12.31

초록

선박 부문의 경우 UNFCCC에서는 국제해사기구(IMO)를 통해 공해를 운항하는 국제선박의 배출량 산정 및 저감방안에 대하여 논의를 위임하였으며, 이에 IMO에서는 신조선 에너지효율 설계지수 및 현존선 에너지효율 운항지수와 같은 기술적 운항적 측면과 선박에너지효율관리계획서 작성 그리고, $CO_2$ 배출권거래제, 탄소세, 온실가스 펀드 등의 시장 접근적 측면에서 다양한 의견이 제시되고 있다. IMO 보고서(2009)에 의하면 선박에 의한 이산화탄소 배출량은 1,046백만 톤으로 전세계 이산화탄소 배출량에 3.3%에 해당하는 것으로 나타났으며, 이중 국제 운항선박에 의한 이산화탄소 배출량은 870백만 톤으로 2.7%에 해당하는 것으로 나타났다. 이에 본 연구에서는 연료 수급량을 기본으로 한 Tier 1 방법으로 선박에 의한 온실가스 배출량을 산정하였으며, 국내 배출 및 국제 배출을 구분하였다. 2009년 기준 어선, 국적 연안선, 국적 외항선, 외국적선을 포함한 선박에 의한 온실가스 배출량 산정결과 31,646천톤 $CO_2$-eq/년으로 나타났으며, 국적선에 의한 국내 및 국제 배출은 각각 5,398천톤 $CO_2$-eq/년, 7,630천톤 $CO_2$-eq/년 그리고 외국적선에 의한 국제 배출량은 18,618천톤 $CO_2$-eq/년으로 나타났다.

Recently, the reduction of greenhouse gases(GHG) for climate change is the most important international issue. In order to control efficiency GHG emission rate reduction, it is essential to establish GHG emission inventory preferentially. The emission of ships that are emitting its $CO_2$ in international waters is becoming chief among the issues which country is put under an obligation. In the IMO reports, shipping is estimate to emit 1,046million tonnes of $CO_2$, which corresponds to 3.3% of global emission during 2007. International shipping is estimated to have emitted 870 million tonnes, about 2.7% of global emission of $CO_2$ in 2007. In this study, the general information of GHG emission, based on fuel consumption statistic, Tier 1, and the emission inventory is calculated to break down in to domestic and international emission. The GHG emission from ships in Korea was total 31,646 Gg $CO_2$-eq in 2009, which is included fishing, Korea flag coastal ship, Korea flag ocean going ship and foreign flag ships. And domestic emission and international emission was 5,398Gg $CO_2$-eq, 7,630Gg $CO_2$-eq and foreign flag ship was 18,618Gg $CO_2$-eq respectively.

키워드

참고문헌

  1. 국토해양부(1990-2009). "해양수산통계연보".
  2. 김철홍(2009), "국제해사기구(IMO)의 $CO_2$ 저감동향과 정책 대응", 해양국토 21, pp.147-157.
  3. 최상진.박성규.홍영실.김종현.장철웅.김필수(2010), "물류기업 온실가스 배출량 산정방법에 관한 연구", 제63회 학술발표회, 대한교통학회, pp.ii-199-204.
  4. 부산광역시(2007), "온실가스 배출량 조사용역".
  5. 부산광역시(2002), "대기환경개선실천계획".
  6. 장영기(2001), "대기오염과 온실가스 배출통계자료의 현황과 과제".
  7. 한국석유공사(1990-2008), "석유류수급통계".
  8. 한국교통연구원(2009), 2008년도 국가 교통수요조사 및 DB 구축사업.
  9. 환경관리공단(2009), 지자체 온실가스 가이드라인.
  10. IPCC(2007), "AR4 : Fourth Assessment Report".
  11. IPCC(2008), "2006 IPCC Guidelines for National Greenhouse Inventories".
  12. IMO(2009), "Prevention of Air Pollution from Ships".
  13. Annick Gornmers, Lien Verbeeck and Els Van Cleemput(2007), "MOnitoring Programme on air pollution from Sea-going vessels(MOPSEA)".
  14. Cooper,D.A., and Gustafsson,t.,(2004) "Methodology for calculating emission from ship".
  15. EMEP/EEA(2009), "Emission Inventory Guidebook".
  16. Entec UK Limited.(2005), "Service Contact on Ship Emission ; Assignment, Abatement and Market-based Instruments Contact".
  17. Friedericke Ziegler, Per-Anders Hansson (2003), "Emission from fuel combustion in Swedish cod fishery", Journal of Cleaner Production 11, pp.303-314. https://doi.org/10.1016/S0959-6526(02)00050-1
  18. James J. Cobertt and Horst W. Koehler.(2003), "Updated emissions from ocean shipping", Journal of geophysical Research, Vol. 108.
  19. J.H.J. Hulskotte, H.A.C. Denier van der Gon(2010), "Fuel consumption and associated emission from seagoing ships at berth derived from an on-board survey", Atmospheric Environment 44, pp.1299-1236.
  20. Morten Winther(2008), "New national emission inventory for navigation on Denmark", Atmospheric Environment 42, pp.4632-4655. https://doi.org/10.1016/j.atmosenv.2008.01.065
  21. Tzannatos, E.(2010), "Ship emissions their externalities for Greece", Atmospheric Environment.