Development of Density Measurement Technique Based on Two Point Detectors and Measurement Reliability According to Different Sensing Gaps

두 지점의 지점검지기를 이용한 밀도측정방안 개발 및 측정간격에 따른 신뢰성 분석

  • 이청원 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 김민성 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 박재영 (서울시립대학교 교통공학과) ;
  • 이은규 (서울시립대학교 교통공학과)
  • Received : 2010.02.25
  • Accepted : 2010.04.26
  • Published : 2010.06.30

Abstract

Density is the most important congestion indicator among the three fundamental flow variables, flow, speed and density. Measuring density in the field has two different ways, direct and indirect. Taking photos with wide views is one of direct ways, which is not widely used because of its cost and lacking of proper positions. Another direct density measuring method using two point detectors has been introduced with the concept of instantaneous density, average density and measurement interval. The relationship between accuracy and measurement interval has been investigated using the SIMULATION data produced by Paramics Application Programming Interface function. We analyze the affect of segment density accuracy by sensing gap each road condition such as sensing segment length, lane and LOS after gathering data by Paramics Application Programming Interface.

교통량, 속도, 밀도의 3가지 교통류 지표 중 밀도는 혼잡을 잘 나타내는 지표이다. 밀도를 측정하는 방안은 직접적으로 수집하는 방안과 수집자료를 활용하여 간접적으로 수집하는 방안이 있다. 직접적인 측정법은 대상구간의 교통류를 항공기나 고층건물에서 촬영하여 밀도를 직접적으로 구하는 것이나, 기상과 도로조건 및 비용상의 문제로 인하여 광범위한 사용에는 한계가 있다. 본 논문에서는 두 개의 지점검지기를 이용하여 밀도를 측정할 수 있는 방법을 제시하였다. 또한, 순간밀도, 평균밀도, 측정간격이라는 개념을 정리하고 가상시뮬레이션(Paramics Application Programming Interface) 기능을 활용하여 자료를 생성한 후 측정간격이 도로조건(측정구간길이별, 차로별, 서비수준별)별로 구간밀도정확도에 미치는 영향을 분석하였다.

Keywords

References

  1. 국토해양부(2006), "ITS 성능평가요령", pp.6∼9.
  2. 김민성․엄기종․이청원(2009), "두 개의 지점 검지기를 이용한 연속류 구간의 밀도측정 방안", 한국ITS학회 논문지, 제8권 제1호, 한국ITS학회, pp.37∼44.
  3. 도철웅(2005), "교통공학원론(상)", 청문각 p. 80.
  4. 이청원․안계형․김원호(2007), "서울형통합교통신호체계 구축", p.17.
  5. 한국정보통신교육원(1997), "ITS기반기술", pp.1∼9.
  6. 한국ITS학회(2007), "교통정보공학론", 한국ITS학회, p.60.
  7. Coifman, B., M McCord., R. G. Mishalani., and K. Redmill. (2004), "Surface Transportation Surveillance from Unmanned Aerial Vehicles", Transportation Research Board Meeting, p.1.
  8. Daganzo, C. F.(1991), "The Cell Transportation Model A Dynamic" Representation Research Record", 1320, pp.58∼64.
  9. Greenshields, B. D.(1935), "A Study of Traffic Capacity", Highway Research Board Proceedings, 14, pp.448∼477.
  10. May, A. D.(1990), "Density Measurement Techniques", Traffic Flow Fundamentals, pp.197∼199.
  11. Transportation Research Board(1997), "Traffic Flow Theory A Monograph", pp.2.1∼2.32.
  12. Wardrop, J. G.(1952), "Some Theoretical Aspects of Road Research", Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Part II, Volume I, pp.325∼362. https://doi.org/10.1680/ipeds.1952.11259