The Development of Customer Satisfaction Model by Traffic Information Provision Media

교통정보 제공 매체별 이용자 만족도 모형 개발

  • Received : 2010.01.18
  • Accepted : 2010.04.02
  • Published : 2010.06.30

Abstract

The purpose of advanced traffic information system(ATIS) is to help drivers save time and energy in getting to their destinations by providing traffic information through variable message sign(VMS), internet, traffic broadcasting and mobile phones. ATIS does not just provide drivers with benefits in terms of time and energy, but it provides them with psychological benefit as well, i.e., the drivers can relieve their anxiety by getting provided with traffic information. In this study, the efficiency of traffic information system is evaluated and degree of satisfaction of drivers with the system is analyzed by building satisfaction models of various media of traffic information. Each medium has different factors for satisfaction and each factor has different degree of influence, but in general, the efficiency of traffic information in helping drivers choose routes and in providing drivers with peace of mind is considered to have the highest influence on satisfaction of drivers with the system.

첨단교통정보제공시스템(ATIS)분야는 실시간 교통정보를 가변전광표지(VMS), 인터넷, 교통방송 및 휴대폰 등 다양한 정보제공매체를 통해 제공함으로써 주어진 교통자원을 효율적으로 활용하여 도로 이용자들이 목적지까지의 통행함에 있어 시간 및 비용을 절감시킬 수 있도록 함에 그 목적이 있다. 이러한 교통정보는 시간적 경제적인 면뿐만 아니라 이용자의 심리나 정서적인 부분, 즉 교통정보를 제공받음으로 인한 불안감 해소와 같은 심리적인 부분에서도 상당한 편익을 제공할 수 있는 가치를 지니고 있다. 본 연구에서는 이러한 도로 이용자들이 느끼는 교통정보의 효용성을 평가하고 이용자가 느끼는 만족의 정도에 미치는 요인을 분석하고자, 다양한 교통정보 제공 매체별 이용자 만족도 모형을 구축하고자 하였다. 모형 구축 결과, 각 매체별로 만족도에 영향을 미치는 요인과 그 영향정도가 조금씩 다르나, 공통적인 영향요인으로 운전자들이 교통정보를 보고 그로 인한 심리적인 안정감이나 경로선택 및 변경에 도움이 있었는지에 여부를 나타내는 효율성이 만족도에 가장 큰 영향을 미치고 있음을 분석할 수 있었다.

Keywords

References

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