Abstract
This study aims to identify the impact of the logistics industry on the Korean national economy. To do this, we used a MRIO table provided by the Bank of Korea which includes inter and intra regional relationship of the production and consumption for 6 areas - the Seoul Metropolitan, Gangwon, Chungcheong, Jeonra, Gyeongbuk, Gyeongnam area, but an original MRIO table was recomposed of 29 sectors focused on logistics industry for the purpose of this study. we analyzed producing-inducing effects, supply-shortage effects and inter-industry linkage effects based on logistics industry by region and industry. As a result, the logistics industry has more supply-shortage effect rather than production-inducing effect and has a higher ripple effect on the automotive in Gyeongnam area and petrochemical industry in Jeonra area. In particular, the ripple effect of th Metropolitan logistic industry was far smaller than that of other areas, because the Seoul Metropolitan industry was identified as the primary and middle demand industry.
본 논문은 국가 경제의 동맥역활을 하는 물류산업에 초점을 맞추고 권역별 물류산업의 특징과 경제적 파급효과를 분석하였다. 이를 위하여 물류산업을 중심으로 6개 권역(수도권, 강원권, 충청권, 전라권, 경북권, 경남권)으로 구분된 지역산업연관표(MRIO표)를 이용하여 지역별, 산업별로 경제권에 대한 분석을 수행하였다. 연구의 목적에 맞게 기존의 산업연관표를 중심으로 29개 부문으로 재구성하였고, 총산출액 비교 및 외생화 방법을 이용하여 생산유발효과, 공급지장효과, 전후방연쇄효과 등을 분석하였다. 분석결과, 물류산업은 생산유발효과보다 공급지장효과가 큰 산업으로 나타났고, 지역간의 거래보다는 지역내의 거래가 상대적으로 많은 것으로 나타났다. 그 밖에 수도권 물류산업은 중간수요적 원시산업 특성을 가지는 관계로 파급효과가 미약한 것으로 나타났고, 경남권의 자동차 및 석유화학, 전라권의 석유화학 등에 미치는 물류산업의 파급효과가 큰 것으로 나타났다.