References
- 일강영자, 박성옥, 양명숙(1997). 아동의 스트레스. 경기도: 양서원.
- 강인성(2004). 초등학생의 과외학습 스트레스와 정신건강의 관계. 공주대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 공수자, 한규석, 이은희(2004). 한국 노인의 주관적 안녕감 모형 개발. 한국심리학회지 건강, 9(3), 743-770.
- 김경자(1994). 아동의 자기 역량이 스트레스에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김병희(2006). 중학생의 우울과 스트레스 및 자아 존중감. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 김수빈(2008). 아동이 지각한 일상적 스트레스 및 사회적 지지와 적응. 전남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김수주(2002). 중.고등학생의 학교스트레스가 문제행동에 미치는 영향에 관한 연구: 스트레스 대처방식의 완충효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 김정희(1987). 지각된 스트레스, 인지세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용: 대학 신입생의 스트레스 경험을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 도인종(2006). 초등학생의 낙관적 설명양식이 주관적 안녕감에 미치는 영향. 성균관대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 류수영(1994). 국민학교 고학년용 생활 스트레스 척도의 개발을 위한 예비연구. 충남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
-
박병기, 송정화(2007). 주관적 안녕의
$2{\times}3$ 다차원 요인구조. 교육심리연구, 21(3), 591-611. - 박선영, 도현심(2001). 가족기능 및 자아존중감과 청소년의 외로움간의 관계. 아동학회지, 19(1), 229-241.
- 박소영, 문혁준(2005). 학령기 아동의 스트레스 관련 변인탐색. 대학가정학회지, 43(9), 71-84.
- 박정희(1989). 아동의 우울성향에 따른 지각된 유능감. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 설남경(2000). 중학생의 스트레스와 자아개념과의 관계. 동국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 신기명(1990). 학습 무기력척도 개발. 건국대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 신재은(1998). 청소년의 우울에 영향을 미치는 심리사회적 요인에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 안진아(2006). 아동이 지각한 어머니의 기대 및 아동의 스트레스와 자아존중감과의 관계. 한남대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 이명순(1994). 여고생의 스트레스, 자아지각 및 대처방식의 관계에 대한 연구. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
- 이소현(2009). 어머니의 양육신념, 아동의 사교육 경험, 스트레스 및 주관적 안녕감. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 이영자(1995). 스트레스, 사회적 지지, 자아존중감과 우울 및 불안과의 관계. 서울여자대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이영환, 한종혜, 박성옥(1998). 아동의 자기-지각과 일상적 스트레스에 관한연구: 한국아동과 미국 아동을 대상으로. 대한가정학회지, 36(12), 73-86.
- 이정미(2006). 아동이 지각한 부모 간의 갈등, 어머니의 양육행동, 사회적 지지 및 안녕감 간의 구조적 관계 분석. 성균관대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 이지연(2002). 아동의 스트레스와 자아존중감 및 학교적응의 관계와 학교사회사업 서비스욕구. 동덕여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 임자성(2002). 초등학생의 과외학습 스트레스와 관련한 심리적 특성 연구. 성신여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 정성인(1998). 아동의 사회적 지지에 따른 일상적 스트레스 및 적응행동에 관한 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 정춘자(2004). 아동의 정신건강에 영향을 미치는 요인. 대전대학교 경영행정.사회복지대학원 석사학위 청구논문.
- 조성연, 신혜영, 최미숙, 최혜영(2008). 한국의 아동은 행복한가 - 전국 초등학교 2, 4, 6학년 아동을 대상으로 - 한국 아동학회 춘계학술대회 자료집, 69-81.
- 차경호(1994). 자아존중감 및 여가활동 참여와 주관적 안녕감과의 관계. 여가학연구, 2(2), 27-38.
- 천민필(1993). 초등학교 아동의 스트레스 요인 연구. 한국교원대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 최명선, 김광웅(2001). 실직과 비실직가정 아버지의 부적응 행동이 아동의 스트레스 및 행동문제에 미치는 영향. 한국놀이치료학회지, 14(2), 59-68.
- 최미경, 조용래(2005). 생활 스트레스와 지각된 불안 통제감 및 대처양식이 대학생의 불안에 미치는 영향. 한국심리학회지: 임상, 24(2), 281-298.
- 최미례, 이인혜(2003). 스트레스와 우울의 관계에 대한 자아 존중감의 중재효과와 매개효과. 한국심리학회지 임상, 22(2), 363-383.
- 최윤정(2007). 변화신념, 압력신념, 학업성취와 주관적 안녕의 관계. 전북대학교 대학원 석사학위 청구논문.
- 통계청(2008). 사교육비조사. 서울: 통계청.
- 통계청(2008). 아동, 청소년 정신건강 현황 조사. 서울: 통계청.
- 한덕웅, 표승연(2002). 정서 경험에 따른 주관안녕, 건강지각 및 신체질병의 예측. 한국심리학회지: 건강, 7(3), 403-427.
- 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위 청구논문.
- 한미현, 유안진(1995). 한국아동의 일상적 스트레스 척도의 개발. 대한가정학회지, 33(4), 49-64.
- 한종혜(1994). 아버지와의 사회적 관계망에 따른 아동의 자기역량 지각 및 우울성에 관한연구, 인간발달연구. 1(1), 85-99.
- Baron, R. M., & Kenny, D. A.(1986). The moderatormediator variable distinction in social psychology research; Conceptual, strategic, and statistical conciderations. Journal of Personality and Social Psychology, 51(6), 1173-1182.
- Campbell, A.(1981). The sense of well-being in America: Recent patterns and trends. New york: McGraw Hill.
- Campbell, A., Converse, P. E., & Rodgers, W. L.(1976). The quality of American life. New York: Russell Sage Foundation.
- Campbell, J. D., Chew, B., & Scratchley, L. S.(1991). Cognitive and emotional reactions to daily events: The effects of self-esteem and selfcomplexity. Journal of Personality, 59, 473-505. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.1991.tb00257.x
- Cheng, H., & Fumham, A.(2004). Personality, selfesteem and demographic predictions of happiness and depression. Personality and individual Differences, 34, 921-942.
- Compas, B. E., & Wagner, B. M.(1991). Psychosocial stress during adolescence: Intra personal and interpersonal process. In M. E. Colten and S. Gote (Eds.), Adolescent Stress (pp. 67-85). N. Y. : Aldine.
- Diener, E.(1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95, 542-575.
- Diener, E., & Diener, M.(1995). Cross-cultural correlates of life satisfaction and self-esteem. Journal of Personality and socail Psychology, 68, 653-663.
- Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L.(1999). Subjective well-being: Three decades on progress. Psychological Bulletin, 125(2), 276-302.
- Dohrenwend, B. S., & Shrout, P. E.(1985). "Hassles" in the conceptualization and measurement of life stress variables. American Psychologist, 40, 780-785.
- DuBois, D. L., Felner, R. D., Brand, S., Adan, A. M., & Evans, E. G.(1992). A Prospective study of life stress, social support, and adaptation on early adolescence. Child Development, 63, 542-557. https://doi.org/10.2307/1131345
- Dubow, E. F., & Tisak, J.(1989). The relation between stressful life events adjustment in elementary school children: The role of social support and socail problem-solving skills. Child Development, 60, 1412-1423. https://doi.org/10.2307/1130931
- Elkind, D.(2001). 쫓기며 자라는 아이들. 김용미(역). 서울: 학지사. (1981년 원저발간)
- Garmezy, N.(1993). Children in poverty: Resilience despite risk. Psychiatry, 56, 127-136.
- Harter, S.(1990). Ist in the assesment of the self-concept of children and adolescents. In A, la Greca(ed). Through the eyes of a child bistort. Allyn and Bacon.
- Larson, R., & Asmussen, L.(1991). Anger, worry, and hurt in early adolescent: An enlarging world of negative emotion. In M. E. Colten & S. Gote (Eds.), Adolescent stress (pp. 21-42), N. Y. : Aldine.
- Lazarus, R. S., & Folkman, S.(1984). Stress, appraisal and coping. New York: splinger Published Company.
- Lempers, J. D., Clark-lempers, D., & Simons, R. L.(1989). Economic hardship, parenting, and distress in adolescence. Child Development, 60(1), 25-39. https://doi.org/10.2307/1131068
- Logan, G. D.(1989). Perceptions of control, competence, and contingency as influences on the stressbehavior symptom relation in school-age children. Psycscan Developmental psychology, 1(10). 88.
- Lucas, R. E., Diener, E., & Suh, E.(1996). Discriminat validity of well-being measures. Journal of Personality and Social Psychology, 71,616-628.
- Masten, A. S., & Coatsworth, J. D.(1998). The development of competence in favorable and unfavorable environment: Lessons from research on successful children. American Psychologist, 53, 205-220.
- Morris, W. N., & Nemcek, D., Jr.(1982). The development of social comparison motivation among preschoolers: Evidence of a stepwise progression. Merrill-Palmer Quarterly of Behavior and Development, 28, 413-425.
- Myers, D. G., & Diener, E.(1995). who is happy? Psychological Science, 6, 10-19. https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.1995.tb00298.x
- Pearlin, L. I., & Schooler, C.(1978). The structure of coping. Journal of Health and Socail Behavior, 19, 2-12. https://doi.org/10.2307/2136319
- Piaget, J.(1932). The Moral judgement of the child. New York: Harcourt Brace Jovanovich.
- Pollard, J. A., Hawkins, J. D., & Arther, M. W.(1999). Risk and protection: Are both necessary to understand diverse behavioral outcomes in adolescence? Social Work Research, 23(3), 145-158. https://doi.org/10.1093/swr/23.3.145
- Rosenberg, M.(1965). Society and the adolescent self image. NJ: Princeton University Press.
- Rowlison, R. T., & Felner, R. D.(1988). Major life events, hassles, and adaptation in adolescence: confounding in the conceptualization and measurement of life stress and adjustment revisited. Journal of personality and social psychology, 55(3), 432-444.
- Ruble, D. N., Boggiano, A. K., Feldman, N. S., & Loebel, J. H.(1980). Developmental analyses of the role of social comparison in self-evaluation. Developmental Psychology, 16, 105-115.
- Rutter, M.(1987). Psychological resilience and protective mechanism. In J. Rolf, A. Masten, D. Cichetti, K. Nuechterlein, & S. Weintraub (Eds.), Risk and protective factor in the development of psychopathology (pp. 181-214). New York: Cambridge University Press.
- Schimmack, U., & Diener, E.(2003). Predictive validity of explicit and implicit self-esteem for subjective well-being. Journal of research in personality, 37(2).
- Szalai, A., & Andrews, F. W.(1980). The quality lifecomparative studies. Beverly Hills, California: Sage.
- Taylor, S. E., & Brown, J. D.(1988). Illustion and wellbeing: A social psychological perspective on mental health. Psychological Bulletin, 103, 193-210.
- Watson, D., & Clark, L. A.(1984). Negative affectivity: The disposition to experience aversive emosional states. Psychological Bulletin, 96, 475-490.
- Werner, E. E.(1989). High-risk children in young adulthood: A longitudinal study from birth to 32 years. American Journal of Orthopsychiatry, 59, 72-81.
- Werner, E. E., & Smith, E.(1987). Vulnerable but invincible: A study of resilient children. NY: McGraw-Hill.
- Youngs, B.(1995). 청소년 스트레스 이렇게 해결하라. 이일남(역). 서울: 정성출판사. (1986년 원저발간)
- Zuckerman, D. M.(1989). Stress, self-esteem, and mental health: How does gender make a difference? Sex Roles, 20, 429-444. https://doi.org/10.1007/BF00288001
Cited by
- A Predictive Model of Behavioral Problems in Elementary School Children vol.20, pp.1, 2014, https://doi.org/10.4094/chnr.2014.20.1.1
- The Effects of Attachment and Shared Time Between Mother and Child and Self-Esteem on Subjective Well-Being in Late Childhood vol.37, pp.2, 2016, https://doi.org/10.5723/kjcs.2016.37.2.111
- The Effects of Children's Perceptions of Parental Expectations, Self-Esteem, and Achievement Motivation on School Happiness vol.35, pp.3, 2014, https://doi.org/10.5723/KJCS.2014.35.3.157
- Longitudinal Effects of Examination Stress on Psychological Well-Being and a Possible Mediating Role of Self-Esteem in Chinese High School Students vol.20, pp.1, 2019, https://doi.org/10.1007/s10902-017-9948-9