Abstract
The design trend of train nose has been developed through interrelation of social culture and trains. Along with the changes of social culture and train nose of the advanced railway countries (United Kingdom, Germany, France, Japan, Korea) have been divided into the 6 periods from the 1800's to 2008. First, the design changes on the Image scale, Munsell system, Design positioning map of train nose have been confirmed. Second, the design trend of train nose through social culture has been analyzed. Last, the research on the design trend on train nose of each country has been done. The result shows that the design trend of train nose is a progressively structural, practical, popular, humane, eco-friendly and state-of-the-art design trend.
철도차량 전두부의 디자인 트렌드는 사회문화와 철도차량의 상관관계를 통해서 발전되어져 왔다. 철도선진국(영국, 독일, 프랑스, 일본, 한국)의 사회문화와 철도차량의 변천에 따라서 1800년대부터 2008년까지 여섯 개의 시기로 구분하였다. 첫째, 철도차량 전두부의 이미지 스케일, 먼셀 색상환, 디자인 포지셔닝 상에서 디자인 변화를 확인하였다. 둘째, 사회문화를 통한 철도차량 전두부의 디자인 트렌드를 분석하였다. 끝으로 각 국가의 철도차량 전두부의 디자인 트렌드에 관한 연구를 하였다. 그 결과 철도차량 전두부의 디자인 트렌드는 점차적으로 구조적, 실용적, 대중적, 인본위적, 환경친화적, 최첨단의 디자인 트렌드를 보여주고 있다.