Reaction Test Platform and Application by Auditory and Visual Stimulus for Language Learning Ability Improvement

언어 학습 능력 향상을 위한 청각 및 시각 자극에 대한 반응속도 측정 플랫폼과 응용

  • 이혜란 (우송대 언어치료청각재활학부) ;
  • 백승현 (명지대 전자공학과 대학원)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

Children, who have a language disorder, have difficulty in expressing their reaction about stimulus of sound and vision. So it is very hard to grasp that they recognize external stimulus or not. For solving these problem, we can check response time and make them to choose stimulus by giving stimulus of sound and vision to them through Audio and Visual Stimulus and Reaction Meter System. Additionally, We can help them by improving response time by repeated study based on the results and making them to recognize and choose stimulus faster without aversion about external stimulus. It would make them not to feel uncomfortable and isolated because they are unfamiliar with external stimulus.

모국어나 외국어를 습득할 때 언어 처리의 '속도' 및 '정확도'가 적절하지 않으면 언어발달이 지연되거나 외국어 학습에 어려움을 보이게 되며, 실제 이를 통한 의사소통 상황에서 어려움을 겪게 된다. 따라서, 언어 학습 능력을 평가할 때 단순히 언어 처리의 정확도만이 아닌 '속도'와 '정확도'를 동시에 측정하는 것이 중요하며, 학습에 있어서도 이러한 처리의 효율성을 향상 시키는 것이 필요하다. 우리는 음성 및 시각 자극에 대한 '반응속도 측정기 플랫폼'을 개발함으로써 효율적인 언어 수행 능력을 평가하고 학습 향상에 적용하고자 하였다. 이 글에서는 먼저 이 플랫폼의 구성 및 내용 그리고 온라인 컨텐츠 구성 등의 개발 과정에 대하여 제시하였다. 또한, 이 플랫폼의 실제 적용 가능성을 검토하기 위하여 10명의 성인에게 '청각', '시각' 그리고 '시청각'의 3 가지 자극 조건을 제시하고, 각 조건에서 5회 이상 자극에 반응을 보이도록 하였다. 그리고 1회와 5회 반응의 반응 속도 및 정확도를 측정하여 비교하여 보았다. 이러한 결과 이 플랫폼이 정도의 차이는 있으나 자극의 종류에 상관없이 보다 빠르고 정확하게 언어를 처리할 수 있도록 능력을 향상시키는데 도움을 주고 있음을 알 수 있었다.

Keywords

References

  1. David H. Ramirez, "IPTV Security - Protecting High Value Digital Contents", John Wilery & Sons, pp.156-217, 2008
  2. DiClemente, C. C.. "Changing addictive behaviors: A processes perspective", Current Directions in Psychological Science, 2(4), pp. 101-106. 1993 https://doi.org/10.1111/1467-8721.ep10772571
  3. Rrochaska, J. O., DiClemente, C. C., and Norcross, J.C., "In search of how people changing: Applications to addictive behaviors", American Psychologist, 47(9), pp. 1102-1114, 1992 https://doi.org/10.1037/0003-066X.47.9.1102
  4. Deffenbacher, J. L; Dahlen E. R, Lynch R. S, Morris C. D, Gowensmith W. N , "An Application of Becks Cognitive Therapy to General Anger Reduction". Cognitive Therapy and Research 24 (6): pp. 689-697. December 2000 https://doi.org/10.1023/A:1005539428336
  5. S.-H. Park & K.-S. Rhee, Program to Increase Language Comprehension and Expression for Children with the Language Disorders, Sage Pubns
  6. D. Kwon, J. Lee, and T. Jeong, "Stimulus Tester and Stimulus Test Method for Analyzing the Response Time using Response Transfer Media in Education and Entertainment Fields", PTO Application No. 10-2008-0104944, 2008. 10.23.
  7. Millard, A. R., and Westrbrook J. B., "Variables affecting stuttering therapy in school setting", Language, Speech, and Hearing Services in Schools, 19, pp. 362-370, 1988 https://doi.org/10.1044/0161-1461.1904.362
  8. Neale, John M.; Davison, Gerald C., Abnormal psychology (8th ed.). New York: John Wiley & Sons. pp. 247?250. ISBN 0-471-31811-6.2001