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Effects Wine Bar's Brand Image on Guest Satisfaction, Loyalty, Revisit Intention

와인 바의 브랜드 이미지가 고객만족, 충성도, 재방문 의도에 미치는 영향

  • 김혁수 (청주대학교 호텔경영학과) ;
  • 김연선 (원광보건대학 호텔관광과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

This study aimed understanding the effects of brand image about a wine bar on guest behaviors. A data was collected from individuals who visited wine bars in Seoul, Korea. This study intended (1) to identify the dimensions of brand image about a wine bar by factor analysis, (2) to analyze the dimensions of guest loyalty and revisit intention. This study also examined 1) the effects of brand image about a wine bar on guest satisfaction, loyalty, and revisit intention, 2) the effects of guest satisfaction on guest loyalty and revisit intention, and lastly, the effect of guest loyalty on revisit intention. The results of this study revealed that (1) positive effects were found between the brand image about a wine bar and some dimensions of guest satisfaction, (2) positive effects were observed between the brand image about a wine bar and some dimensions of revisit intention, (3) the brand image about a wine bar had partially positive effects on guest loyalty, (4) guest satisfaction had a positive relationship with revisit intention, (5) guest satisfaction had a positive relationship with loyalty, and (6) positive relationship existed between loyalty and revisit intention.

본 연구는 와인 바의 브랜드 이미지와 각 변수들 간의 영향 관계를 연구함에 있어 다음과 같은 연구과제를 두었다. 첫째, 와인 바를 이용하고 있는 고객의 브랜드 이미지 요인을 요인분석 한다. 둘째, 충성도 요인과 재방문 의도 요인을 요인분석 한다. 셋째, 브랜드 이미지가 고객만족, 충성도, 재방문 의도에 미치는 영향을, 그리고 고객의 만족도가 충성도와 재방문 의도에 미치는 영향, 마지막으로 충성도가 재방문 의도에 미치는 영향을 연구한다. 본 연구를 위해 모집단은 서울 지역 와인 바을 이용하고 있는 고객들을 대상으로 하였고, 와인 바에서 일대일 면접형식으로 진행하였으며, 300부를 배포하여 총 256부를 분석 자료로 사용하였다. 연구결과는 첫째, 와인 바의 브랜드 이미지는 고객만족에 부분적으로 정(+)의 영향을 미쳤다. 둘째, 와인 바의 브랜드 이미지는 재방문 의도에 부분적으로 정(+)의 영향을 미쳤다. 셋째, 와인 바의 브랜드 이미지는 충성도에 부분적으로 정(+)의 영향을 미쳤다. 넷째, 와인 바 고객의 고객만족은 재방문 의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 다섯째, 와인 바 고객의 고객만족은 충성도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 여섯째, 와인 바 브랜드의 충성도는 재방문 의도에 정(+)의 영향을 미쳤다.

Keywords

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