DOI QR코드

DOI QR Code

Building Contingency Paradigm Model based on Paradoxical Attitude Study

역설적 태도 연구에 기반한 상황적 패러다임 모델 구축

  • Published : 2010.02.28

Abstract

With increased complexity of product and market, the phenomenon that a consumer get paradoxical attitude toward marketing object has been increased. And this phenomenon eventually affects the relationship between consumer and product. In this study we tried to find more paradoxical phenomenon and understand consumer behavior confronting these situations when they buy agro-product based on ground theory methodology. According to the results, consumer's expectation and purchase experience can promote quality paradox experience during confronting various marketing activities such as price, product, promotion, place. Also these experience can cause quality paradox related interaction and communication even though there could be differences in their experience according to demographic characteristics, personal preference, and risk perception. Consumer will develop multiple strategies against quality paradox to manage the uncomfortable paradox experiences.

상품 및 시장의 복잡성으로 인하여 소비자들은 마케팅 대상에 대하여 역설적인 태도를 가지는 현상이 증대하게 되었는데, 이런 역설적인 태도들은 소비자와 상품간의 관계에 중요한 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 심층 면접, 근거 이론 등을 활용하여 최근 그 중요성이 강조되고 있는 농식품을 중심으로 이런 역설적 현상들을 발견하고 소비자의 대응 행동 양식을 이해하고자 하였다. 연구 결과에 의하면 사전의 기대나 소비 경험이 역설을 발생시키는 요인이 되며, 이로 인하여 가격, 유통, 상품, 촉진 및 소비와 관련한 역설적인 품질 경험이 발생하게 됨을 알 수 있었다. 발생된 경험은 인구통계학적 특성의 차이나 기타 기호, 위험 지각 등 중재적 조건의 정도에 따라 차이는 있지만 소비자들에게 품질 역설과 관련된 상호작용이나 커뮤니케이션을 유발하게 되고, 결과적으로 소비자들이 이런 역설적 상황에 보다 효율적으로 대응할 수 있도록 구매 최소화, 잉여분 처분, 참여, 품질기대 조정, 품질기준 재정립, 품질정보원 활용 등 다양한 대응 전략들을 촉진하게 된다.

Keywords

References

  1. 이유재, 서비스마케팅, 학현사, 2004.
  2. C. Otnes, T. Lowrey, and L. Shrum, “Toward an Understanding of Consumer Ambivalence," J. of Consumer Research, Vol.24, pp.80-93, 1997. https://doi.org/10.1086/209495
  3. P. Kotler and G. Armstrong, Principles of Marketing, Pearson International edition, 2009.
  4. 이원준, 이은영, 김동태, “소비자의 농식품 품질인식 요인 및 그 측정도구에 관한 연구: 소비자 지향적 접근”, 한국마케팅학회 춘계학술대회 발표논문집, 연세대학교, 2009.
  5. J. C. Buzby, Effects of Food-safety Perceptions on Food Demand and Global Trade, in A. Regmi (ed.) Changing Structure of Global Food Consumption and Trade, U.S Department of Agriculture and Trade Report. WRS-01-1, 2001.
  6. D. A. Garvin, "What Does Product Quality Really Mean?," Sloan Management Review, Fall, pp.25-43, 1984.
  7. N. H. Hooker and J. A. Casewell, "Trends in Food Quality Regulation: Implications for Quality Regulation: Implication for Processed Food Trade and Foreign Direct Investment," Agribusiness, Vol.12, No.2, pp.411-419, 1995. https://doi.org/10.1002/(SICI)1520-6297(199609/10)12:5<411::AID-AGR1>3.0.CO;2-9
  8. J. A. Caswell, "Valuing the Benefits and Costs of Improved Food Safety and Nutrition," Australian Journal of Agriculture and Resource Economics, Vol.42, pp.409-474, 1999(12).
  9. B. Ilbery and M. Kneafsey, "Regional Images and the Promotion of Quality Products and Services in the Lagging Regions of the European Union," paper presented at the 3rd Anglo-French Rural Geography Symposium, Nantes, September, 1999.
  10. C. D. Edwards, "The Meaning of Quality," Quality Progress, October, pp.36-39, 1968.
  11. A. A. Kuehn and R. L. Day, "Strategy of Product Quality," Harvard Business Review, Nov-Dec, pp.100-110, 1962.
  12. C. Handy, The Age of Paradox, Boston: Harvard Business School Press, 1994.
  13. S. J. Bell and A. B. Eisingerich, "The Paradox of Customer Education: Customer Expertise and Loyalty in the Financial Industry," European J. of Marketing, Vol.41(5/6), pp.466-486, 2007. https://doi.org/10.1108/03090560710737561
  14. A. O'Dirscoll, "Exploring Paradox in Marketing: Managing Ambiguity towards Synthesis," J. of Business & Industrial Marketing, Vol.23, No.2, pp.95-104, 2008. https://doi.org/10.1108/08858620810850209
  15. D. G. Mick and S. Fournier, "Paradoxes of Technology: Consumer Cognizance, Emotions and Coping Strategies," J. of Consumer Research, Vol.25, No.2, pp.123-143, 1999.
  16. 박소진, “서비스 실패와 복구 후의 소비자 반응에 관한 연구: 서비스 제공자의 복구 노력과 고객-종업원의 친밀감의 역할을 중심으로”, 한국마케팅저널, 제9권, 제3호, pp.75-115, 2007.
  17. M. A. McCollough, "The Effect of Perceived Justice and Attributions Regarding Service Failure and Recovery on Post Recovery Customer Satisfaction and Service Quality Attributes," J. of Hospitality & Tourism Research, Vol.24, No.4, pp.423-447, 2000. https://doi.org/10.1177/109634800002400402
  18. T. L. Friedman, The World is Flat: a Brief History of the Twenty-first Century, New York: Farrar, Straus and Giroux, 2005.
  19. L. L. Berryand and A. Parasuraman, Marketing Services: Competing through Quality, New York: The Free Press, 1991.
  20. A. Strauss and J. Corbin, "Grounded Theory Methodology: an Overview," Denzin, N. K. and Y. S. Lincoln(eds.), Strategies of Quality Inquiry, London: SAGE Publication, 1991.
  21. B. G. Glaser, Basics of Grounded Theory Analysis, California: Sociology Press, 1992.
  22. 차성미, 신서영, 양일선, “근거이론 접근방법에 의한 외식정보 구전 커뮤니케이션 패러다임 모형 개발, 관광학연구, 제31권, 제4호, pp.115-134, 2007.