DOI QR코드

DOI QR Code

A Study of Occupation Socialization Process of Security and Secretary Service

경호비서의 직업사회화 과정 분석

  • 김선아 (경기대학교 경호안전학과) ;
  • 김동현 (경기대학교 경호안전학과)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

The occupational socialization process of security and secretary service goes through four stages of preparation, adaptation, conflicts, and maturity and dynamic and incessant changes. The preparation stage includes the preparation to become a security and secretary service, the importance of what to prepare, usefulness of college education, required courses, and certificates. The adaptation stage includes the percentage of bodyguard and secretary, systematic nature of work, stagnation of the job, abilities required for a security and secretary service, elements to work on, job satisfaction, information sources, professionalism of the job, and future of the job. In the conflicts stage includes conflicts at work, difficulty of security and secretary service, problem-solving efforts, advice and consultation, satisfaction with workload, job stress, perceptions of others for security and secretary service, experience of trying to get another job, and supplements. And the maturity stage includes the changes to the roles and capabilities of a security and secretary service, autonomy of business management, degree of others' recognition of one's abilities, methods to evaluate job performance, salary, social status and pride, and efforts for self-development.

이 연구는 경호비서의 직업사회화 과정을 규명하는데 있다. 이 연구에서는 서울 소재 사기업에 재직하고 있는 3년 이상의 경력의 경호비서를 연구대상자로 설정하였다. Spradley(1980)의 문화기술적분석으로 도출한 결론은 다음과 같다. 첫째, 준비기는 현장에 경호비서로 나가기 직전까지의 준비단계를 의미한다. 이러한 준비기는 경호비서가 되기 위한 준비, 경호비서 준비 내용의 중요성, 대학 교과목의 유용성, 필요한 교과목, 자격증이 포함된다. 둘째, 적응기는 경호비서가 대학 교육을 마친 후 현장에서 전문가로 성장해가는 과정이며 경호와 비서의 비중, 업무의 체계성과 직업 정체성, 경호비서에게 필요한 능력, 노력해야 할 요소, 직업만족, 정보원, 직업의 전문성, 직업의 장래성이 포함된다. 셋째, 갈등기는 경호비서직에 회의를 느끼며 갈등과 방황을 하는 시기이며 직장 내 갈등, 어려운 점, 문제해결을 위한 노력, 업무량 만족, 직무스트레스, 경호비서에 대한 타인의 인식, 이직준비 경험, 보완 사항이 포함된다. 넷째, 성숙기는 경호비서가 관리자로서 성장하는 시기로 경호비서의 역할 및 역량 변화, 업무처리의 자율성, 타자(他者)의 능력인정, 업무수행능력 평가방법, 급여, 사회적 위상과 자부심, 자기발전을 위한 노력이 포함된다.

Keywords

References

  1. 공배완, 경호비서학, 서울: 한올출판사, 2004.
  2. 권수미, 경호원의 비서기능 향상방안, 용인대학교 석사논문, 2002.
  3. 권영범, 초등학교 교원들의 교직사회화 단계에 따른 교직의식과 직무만족도와의 관계 연구, 한국교원대학교 대학원 석사논문, 1999.
  4. 김두현, “사회환경변화에 따른 수행비서의 역량 향상 방안”, 비서학논총, 제13권, 제1호, pp.45-63, 2004.
  5. 김정숙, 경호비서의 역할에 관한 기초연구, 이화여자대학교 정보과학대학원 석사논문, 2006.
  6. 류관숙, 초등교사의 교직사회화 과정에 관한 문화 기술적 연구, 한국교원대학교 대학원 석사논문, 1997.
  7. 류태호, 체육교사의 직업정체성 형성에 관한 생애사적 연구, 서울대학교 대학원 박사논문, 2000.
  8. 박지윤, 수행비서의 업무수행 방법에 관한 고찰, 용인대학교 석사논문, 2002.
  9. 유정애, “교사전문성 연구”, 한국스포츠교육학회지, 제7권, 제2호, pp.41-59, 2000.
  10. 윤홍주, 교사발달단계 및 직능발달 요인에 관한 연구, 한국교원대학교 대학원 박사논문, 1996.
  11. 이난숙, 교사의 직능발달 특성에 관한 연구, 한국교원대학교 박사논문, 1992.
  12. 이병관, 교직사회화 단계에 따른 현직체육교사 교육의 방향 모색, 전남대학교 대학원 박사논문, 2002.
  13. 이병진, “교직 생애 주기에 따른 교원 연수체제에 관한 연구", 한국교육학회지, 제34권 제1호, pp. 315-345, 1996.
  14. 조용환, 황순희, 교육사회화: 해석적 접근, 서울: 형성출판사, 1992.
  15. 최상근, “한국 초.중등 교사의 교직사회화 과정 연구”, 한국사회체육학회지, Vol.3, No.1, pp.57-78, 1993.
  16. B. Crum, The "Idola" oh sport pedagogy researchers. Quest, Vol.53, No.2, pp.184-191, 2001. https://doi.org/10.1080/00336297.2001.10491737
  17. B. A. McCulick, Practitioners' perspectives on values, knowledge, and skills needed by PETE participants, Journal of Teaching in Physical Education, Vol.21, No.1, pp.35-45, 2001.
  18. T. Popkewitz, R. B. Tabachnick, and K. M. Zeichner, Dulling the senses: Research in teacher education, Journal of Teacher Education, Vol.31, pp.57-61, 1979. https://doi.org/10.1177/002248717903000527
  19. J. P. Spradley, Particirant observation. NY: Hot, Reinhart & Winston. 1980.