The effects of the Mathematical Attitude to the myself evaluation using the peer-evaluation feedback in in-group team teaching

소집단 협동학습에서 동료 송환을 활용한 나 자신의 평가 활동이 수학적 태도에 미치는 영향

  • An, Jong-Su (Department of Mathematics Education, Pusan National University)
  • Published : 2010.02.28

Abstract

In this paper, we study the effects of the Mathematical attitude and Disposition to the myself evaluation using the peer-evaluation feedback in in-group team teaching. For this purpose we construct a experimental class and then analyse the students' change in those aspects after applying peer-evaluation feedback made some significant changes on the students attitude in mathematics and Disposition. First, the results for this purpose on regarding the enhancement of mathematical attitude are effective. Second, the results on regarding the improvement of Disposition are effective.

Keywords

References

  1. 권오남.박경미 (1997). 그래픽 계산기를 이용한 이차함수 지도에 관한 연구, 1997년 연구보고서, 한국교원대학교 교과교육 공동연구소.
  2. 김순옥 (2000). 서술형 수행평가에 대한 동료평가의 피드백이 수학적 능력에 미치는 영향, 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  3. 김정환 외 (2003). 현대 교육평가의 이론과 실제, 서울: 양서원.
  4. 김홍주 (2004). 자기평가 및 동료평가가 초등학생의 영어 학습태도에 미치는 영향 : 말하기를 중심으로 경인교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  5. 대한수학교육학회 (1995). 1997년 동계집중 세미나, Assessment Standards for School Mathematics.
  6. 윤동영 (1999). 수행평가 피드백이 아동의 학업 성취 및 학습태도에 미치는 효과, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  7. 이은선 (2003). 자기평가의 피드백 제공자 차이가 중학생의 과학성취도와 태도에 미치는 영향, 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  8. 이현주 (2000). 형성평가의 피드백 유형이 학생들의 학업 성취와 태도 및 교사 학생 상호작용에 미치는 영향, 이화여자대학교 석사학위논문.
  9. 임천택 (2002). 학습자 중심의 국어과 평가, 서울: 박이정.
  10. 정종진 (1999). 학교 학습의 극대화를 위한 교육평가의 이해, 서울: 양서원.
  11. 최승현 (1998). 수학교실에서의 교사의 역할과 학생들의 자기평가, 수학교육학연구 발표대회 논문집, 추계(대한수학교육학회). pp.591-606.
  12. 하현숙 (2000). 그래픽 계산기를 이용한 실용수학 지도에 관한 연구, 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  13. 한국교육개발원 (1992). 교육의 본질 추구를 위한 수학 교육 평가체제 연구 (III)- 수학과 평가도구 개발-한국교육개발원.
  14. 한국교육과정평가원 (1998). 국가교육과정에 근거한 평가기준 및 도구개발(총론), 연구보고 RRE 98-3-1.
  15. 한국교원대학교 부설 교과교육 공동 연구소 (1997). 학업성취도 평가연구, 연구보고 RRE 95-1.
  16. Bodin, A. (1993). What does to assess mean? The case of assessing mathematical knowledge, in Mogens Niss(ed.) Investigations into Assessment in Mathematics Education', An ICMI Study, Kluwer Academic Publishers.
  17. Burtler. D. L., & Winne, P. H. (1995). Feedback and Self-regulated Learning. Review of Educational Research, 65(3).
  18. Cole, P. G., & Driscoll, M. P. (1987), Teaching Principle and Practice. NY: Prentice Hall.
  19. Fang, Z. & Cox, B. E. (1999). Emergent metacognition : A study of preschoolers' literate behavior. Journal of Research in Childhood Education, 13(2).
  20. Gibbons, M. (2002). The Self-Directed Learning Handbook, Jossey-Bass: A Wiley Imprint.
  21. Ginsburg, H.P., Jacobs, S.F & Lopez, L.S. (1993). Assessing mathematical thinking and learning potential in primary grade children, in Mogens Niss(ed). Investigations into Assessment in Mathematics Education: An ICMI Study, Kluwer Academic Publishers.
  22. Johnsin. N. J. 외. (1997). Portfolois-Clarifying, Constructing, and Enhancing. Technomic Publishing co. inc.
  23. Leathey, T. H, & Harris, R. J. (1997). Learning and cognition (4th ed.) Uppere Saddle River, NJ: Prentice Hall.
  24. Olson M. S. (1993). A critical view of assessment in mathematics education: Where is the student as a subject? in Mogens Niss(ed.) Investigations into Assessment in Mathematics Education: An ICMI Study, Kluwer Academic Publishers.
  25. Ross, J. A. 외. (1998). Impact of Self-Evaluation Training on Mathematics Achievement in A Cooperative Learning Environment. ED422 381.
  26. Swan, M. (1993). Improving the design and balance of mathematical assessment, in Mogens Niss(ed.) Investigations into Assessment in Mathematics Education: An ICMI Study, Kluwer Academic Publishers.
  27. Tanner, H, & Jones, S. (1994). Using Peer and Self-Assessment to Develop Modeling Skills with Students aged 11 to 16 : A Socio-Constructive View. Educational Studies in Mathematics 27. pp. 413-431. https://doi.org/10.1007/BF01273381