카지노 종사원의 직무만족 영향요인에 관한 연구 -강원랜드 카지노를 중심으로-

A Study on the Job Satisfaction Influence Factors of Casino Employees -Focused on the casino at KangwonLand-

  • 김수진 (강원대학교 산업과학대학원 관광학과) ;
  • 손재영 (강원대학교 산업과학대학원 관광학과)
  • Kim, Soo-Jin (Department of Tourism Sciences Kangwon National University) ;
  • Son, Jae-Young (Department of Tourism Sciences Kangwon National University)
  • 발행 : 2010.12.31

초록

아직까지 내국인 카지노는 강원랜드 한 곳 밖에 없어, 조직간 이동 현상은 두드러지지 않고 있지만, 향후 더 많은 내국인 카지노가 생긴다면 더 좋은 근무조건과 업무환경으로 종사원들의 이동은 막을 수 없을 것이다. 이러한 상황에서 기존의 고객 유지는 물론 신규고객을 창출하기 위해 고객만족을 유도하는 종사원 중요성에 대한 조치가 필요하다. 이를 위해 종사원의 직무만족에 영향을 미치는 요인을 파악하여 종사원의 능력을 최대화 시키고, 종사원의 만족을 서비스로 전환 할 수 있는 노력이 요구된다. 특히 카지노 딜러는 고객을 일선에서 직접 접촉하며 원활한 게임 진행이라는 중요한 부분을 담당한다. 이 같은 카지노 종사원의 중요성에도 불구하고, 카지노 산업에 관한 기존연구들은 경제적인 효과에만 중점을 두었으며, 현장에서 고객에게 서비스를 제공하는 업무 특성을 고려한 카지노 종사원에 관한 체계적인 연구가 미흡한 실정이다. 따라서 본 연구는 카지노 딜러를 대상으로 직무만족 영향요인을 파악하고 만족도를 분석하여 이를 높일 수 있는 방안을 제시하고자 한다.

Kangwonland has been the only domestic casino and movement in casino industry has not been notable, but if more domestic casinos open in the future, it is inevitable those casino workers will move for the better remuneration and working condition. In this situation, in order to keep the previous customers and create new ones, we need to realize the importance of workers who lead customers' satisfaction. For this purpose, we need to find out the influential factors which affect the job satisfaction of the workers and try to turn the worker's satisfaction into good customer service. Despite the importance of casino workers, previous researches about casino industry focused only on economic effects, and there was few systematic research about the casino workers considering their job characteristics who provide services to customers in field. Therefore, this research aims to grasp influential factors of job satisfaction of casino dealers, analyze satisfaction and find out the ways to enhance the satisfaction. This will eventually help profit maximization of the casino company by improving the service quality. For this purpose, research was conducted whether job itself, relationship with the supervisors, promotion, remuneration, working environment affect the job satisfaction of the employees meaningfully and whether job satisfaction changes according to demographic characteristics.

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