Effects of Student Participation Performance Assessment Using a Remote Responder on Students' Academic Achievement

원격응답기를 활용한 학생참여 수행평가가 학업성취도에 미치는 영향

  • Received : 2010.08.11
  • Accepted : 2010.09.10
  • Published : 2010.09.30

Abstract

Peer evaluation is an evaluation centered on the student, through which interaction among students becomes active. The peer evaluation has a greater influence on students than a unilateral directions from the teacher has. This study aims to develop performance assessment models and tasks in which students participate using the remote responder in 4th grade social studies classrooms in the elementary school. It also aims to apply the developed models and tasks to class and to find out how they affect students' academic achievement and attitude. The student participation performance assessment using the remote responder appeared to bring a positive influence on social studies academic achievement and showed statistically significant results. The survey on the students' interests in using the remote responder and its effects conducted after the performance assessment showed positive results.

동료평가는 학습자 중심의 평가로서, 평가를 통해 학습자간의 상호작용이 활발하게 일어나며, 교사 주도의 일방적인 평가보다 동료 학생들에 의한 평가가 학습자들에게 더 많은 영향을 미치게 된다. 본 연구에서는 초등학교 4학년 사회과를 중심으로 원격응답기를 활용한 수행평가 모형과 수행평가 과제를 개발하고, 실제 수업에 학생참여 수행평가를 적용하여 학생들의 학업성취도 및 학습태도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보았다. 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. 원격응답기를 활용한 학생참여 수행평가는 사회과 학업성취도와 학습태도 향상에 긍정적인 영향을 주었으며 통계적으로 유의미한 결과를 나타냈다. 또한 원격응답기를 활용하여 학생참여 수행평가 후 학생들의 반응을 조사한 결과 교수.학습 과정에서 학생들의 학업 수행에도 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다.

Keywords