정보통신윤리의식 함양을 위한 e-PBL 개발 및 평가

Evaluation and Development of e-PBL for Cultivating Consciousness of Information and Communication Ethics

  • Lee, Jun-Hee (Chungbuk National University, Dept, of Computer Education) ;
  • Yoo, Kwan-Hee (Chungbuk National University, Dept, of Computer Education)
  • 투고 : 2010.06.16
  • 심사 : 2010.07.23
  • 발행 : 2010.09.30

초록

본 논문의 목적은 정보통신윤리의식 함양을 위한 효과적인 e-PBL을 설계하고 개발하는데 있다. 제안한 e-PBL은 구성주의 교수-학습 이론에 속하는 PBL에 기반한다. 교수-학습 목표 달성을 위해서 온라인 학습과 면대면 수업이 체계적으로 혼합되었고 온라인 학습을 위한 주요 모듈은 오픈소스 학습관리시스템인 무들에서 운영되었다. 제안 e-PBL의 교육적인 효과를 검증하기 위해서 OO시 소재의 대학교 2학년 2개 반을 대상으로 논문에서 제시한 교육내용과 방법을 사용하여 실험연구를 하였다. 실험 대상의 학생 수는 60명(실험집단: 30명, 통제집단: 30명)이며 각 그룹에 6명의 학생으로 10개의 그룹으로 편성되었다. 연구 결과 제안한 e-PBL을 활용한 교육이 전통적인 면대면 PBL 학습 방법을 활용한 교육보다 정보통신윤리의식 함양에 효과적이었으며 학습자들이 보다 긍정적인 반응을 보였다.

The purpose of this thesis was to design and develop an effective e-PBL(Problem-Based Learning) for cultivating consciousness of information and communication ethics. The proposed e-PBL is based on PBL which is one of the constructivism teaching-learning theories. Online learning and face-to-face classes were systematically combined for achieving the teaching-learning goals. And the main module for online learning run on Moodle, an open source learning management system. To examine educational effectiveness of the proposed e-PBL, an experimental study was conducted through the education content and method to the subject of two class in the second-grade of university located in OO city. For experiment 60 students(treatment group=30, control group=30) are participated. And they were randomly assigned to one of ten subgroups, comprising of six students, respectively. The results of this study showed that the education using proposed e-PBL is more effective in cultivating consciousness of information and communication ethics and learners responded positively than the education using traditional face-to-face PBL learning method.

키워드