DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Improvement of Teaching Competence of Pre-service Science Teachers based on the Teaching Evaluation and Reflective Journal Writings on Science Class

수업 평가와 반성 저널쓰기를 통한 예비 과학교사들의 수업 수행 능력 개선에 대한 연구

  • Received : 2010.06.14
  • Accepted : 2010.09.13
  • Published : 2010.10.30

Abstract

The purpose of this study is to analyze changes of competency observed in teaching of pre-service science teachers through the teaching evaluation and reflective journal writings on science class during the period of student-teaching at high school. To do this, we videotaped all the science classes of six pre-service teachers participating in this study, evaluated their class teachings, and collected moving video clips recorded in their classes, reflective journals, interviews, instructional materials, and teaching evaluation they have provided. From the "Standards for teaching evaluation of science instruction" developed by Korea Education Curriculum and Assessment, sixteen evaluation elements were selected and used for the analysis. According to our results, all preservice teachers show improvement of teaching performance in most of the class evaluation elements as the number of science classes increases. They presented the lowest improvement in the 'to design meaningful learning program,' which was one of the sixteen elements. However, there are substantial individual differences in the pre-service teachers' teaching competence on each evaluation element. Although they thought that 'understanding of scientific concepts' is the most important part of a science class in the beginning of student-teaching training, they showed changes in recognition that 'interaction and respect' and 'managing student behaviors' are also important in the end. They have recognized that writing a reflective journal, based on the video clips recorded in class and teaching evaluation, helps improve their teaching competency. In addition, improvement in teaching competency has influence upon career-orientation towards the school teacher in the future.

본 연구에서는 수업 평가와 수업 동영상을 활용한 반성 저널쓰기를 통해 예비교사들의 수업 수행 능력이 어떻게 변화하는지를 알아보았다. 6명의 예비 과학교사들의 수업을 촬영하고, 각 수업을 평가하였으며, 이들이 작성한 수업 동영상, 반성 저널, 인터뷰, 수업 자료, 수업 평가 등을 수집하였다. 수업 평가 기준은 한국교육과정평가원에서 제시한 과학과 수업 평가 기준의 평가 요소 중 16개를 사용하였다. 연구 결과, 예비교사들은 대부분의 수업 평가 요소에서 수업시연 차시를 거듭할수록 수업 수행 능력이 향상되었다. '과학에서의 연계성 짓기'는 첫 수업에서 예비교사들이 가장 낮은 수행 능력을 보인 수업 요소로 차시를 거듭해도 크게 평가가 향상되지 않았으며, 실제 수업에선 생략되는 경우가 많았다. '유의미한 학습프로그램 설계하기'요소의 향상이 가장 적게 나타났으며, 예비교사들의 수업 수행 능력은 각 수업 평가 요소 별로 개인별 차이가 크게 나타났다. 예비교사들은 교육 실습 초기에 과학 수업에서 '과학개념의 이해'가 가장 중요하다고 생각했으나, 후반기에는 상호작용과 존중, 학생 행동 관리하기 등의 중요성을 인식하는 생각의 변화를 보여주었다. 예비교사들은 수업 평가와 동영상을 통한 반성 저널의 작성이 수업 준비와 개선에 도움이 된다고 인식하고 있었으며, 수업 수행 능력의 향상이 예비교사들의 교사로서의 진로 지향에 영향을 주는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강호선, 김영수 (2003). 생물 교육실습생의 자기수업에 대한 반성을 통한 수업 기술 개선 연구-비디오 촬영과 자기 분석을 중심으로. 한국생물교육학회지, 31(1), 72-86.
  2. 곽덕주, 진선언, 조덕주 (2007). 우리나라 예비교사들의 '실천적 경험에 대한 반성' 의 특징. 교육학연구, 25(4), 195-223.
  3. 권재술 (1985). 과학 교육과 교육과정의 현황 및 개선방향. 교사교육, 1(1), 67-72.
  4. 김병찬 (2005). 예비교사들은 교육실습을 통해 무엇을 경험하는가? 교육행정학연구, 23(4), 49-76.
  5. 남윤석, 진평국 (2005). 교육실습 과정에서 배우는 초등예비교사의 수학 교수학적 내용 지식에 관한 사례연구. 수학교육, 45(1), 75-96.
  6. 박미화, 이진석, 이경호, 송진웅 (2007). 과학 수업에 대한 반성적 사고의 개념적 정의와 유형: 예비 과학교사를 중심으로. 한국과학교육학회지, 27(1), 70-83.
  7. 박영만, 김기태, 이시용, 박경묵, 송민영 (2003). 교육실습제도 개선 연구. 교육인적자원부 교사교육프로그램 개발과제.
  8. 박철용, 민희정, 백성혜 (2008). 교육실습을 통한 예비과학교사의 교수내용지식 분석. 한국과학교육학회지, 28(6), 641-648.
  9. 백순근, 함은혜 (2007). 중등 예비교사의 교육실 습이 '교육적 가치' 에 미치는 영향. 교육평가연구, 20(4), 1-29.
  10. 엄미리, 엄준용 (2009). 교육실습 전.후 예비교사의 역량변화 연구. 한국교원교육연구, 26(3), 491- 508.
  11. 이화진 (2006). 수업 컨설팅 지원 프로그램 및 교과별 내용 교수법(PCK) 개발 연구: 2006 KICE 교수 학습개발센터 운영을 중심으로. 연구보고 RRI;2006-1. 한국교육과정평가원[편].
  12. 임찬빈, 곽영순 (2006). 수업 평가 매뉴얼-과학과 수업 평가 기준. 연구자료 ORM 2006-24-7. 한국교육과정평가원.
  13. 전화영, 홍훈기, 박은이, 김현정 (2009). 중등 과학 교사 수업 평가에 대한 사례 연구. 한국과학교육학회지, 29(1), 106-115.
  14. 정애란, 맹승호, 이선경, 김찬종 (2007). 교육실습에 참여한 예비 과학교사의 과학 수업 실행에 대한 관심 영역과 반성적 사고. 한국과학교육학회지, 27(9), 893-906.
  15. 조덕주 (2009). 반성적 사고 중심 예비교사 교육 프로그램 개발을 위한 기초 연구. 한국교원교육연구, 26(2), 411-436.
  16. 조덕주 (2008). 예비 교사의 반성적 사고 수준 향상을 위한 실제적 맥락 안에서의 저널 쓰기 연구. 교육학연구, 46(1), 231-259.
  17. 조동섭 (2005). 교원양성대학의 기능과 역량 강화 방안. 교육행정학연구, 23(2), 399-419.
  18. Cabello, B., Eckmier, J., & Baghieri, H. (1995). The comprehensive teacher institute: Sucesses and pitfalls an innovative teacher preparation program. Teacher Educator, 31, 43-55. https://doi.org/10.1080/08878739509555098
  19. Calderhead, J., & Shorrock, S. B. (1997). Understanding teacher education case studies in the porfessional development of beginning teachers. Washington: The Falmer Press.
  20. Chitpin, S., Simon, M., & Galipeau, J. (2008). Pre-Service teachers'use of the objective knowledge framework for reflection during practicum. Teaching and Teacher Education, 24, 2049-2059. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.001
  21. Cochran-Smith, M., & Kim, F. (2005). Studying teacher education. Washington DC: American Educational Research Association.
  22. Darling-Hammond, L., & Ball, D. L. (1998). Teaching for High Standards: What Policymakers Need To Know and Be Able to Do. CPRE Joint Report Series. Philadelphia, PA: CPRE Publications.
  23. Darling-Hammond, L., & Bransford, J. (2005). Preparing Teachers for a Changing World: What teachers should learn and be able to do. San Francisco: Jossey-Bass.
  24. Darling-Hammond, L., Chung, R. & Frelow, F. (2002). Variation in teacher preparation: How well do different pathways prepare teachers to teach? Journal of Teacher Education, 53, 286-302. https://doi.org/10.1177/0022487102053004002
  25. Fajet, W., Bello, M., & Leftwich, S. A. (2004). Pre-service teachers'perceptions in beginning education classes. Teaching and Teacher Education, 21, 717-727.
  26. Goodlad, J. I. (1984). A place called school: Prospects for the future. New York: McGraw-Hill.
  27. Graber, K. C. (1996). Influencing student beliefs: The design of a "High Impact" teacher education program. Teaching and Teacher Education, 12, 451-466. https://doi.org/10.1016/0742-051X(95)00059-S
  28. Guyton, E., & Byrd, D. (1999). Standards for field experiences in the teacher education. Reston BA: Association of Teacher Educators.
  29. Hanushek, E. A., Kain, J. F., & Rivkin, S. G. (1999). Do higher salaries buy better teaches? Paper presented at the Annual Meeting of the American Economic Association(New York) (ERIC-document EA 029 951).
  30. Howey, K. R., & Zimpher, N. L. (1989). Profiles of preservice teacher education: Inquiry into the nature of programs. Albany: State University of New York Press.
  31. Korthagen, F. A. J. (2001). Linking Practice and Theory: The Pedagogy of Realistic Teacher Education. Mahwah, NJ: Erlbaum.
  32. Lortie, D. C. (1975). School teacher: a sociological study. Chicago: University of Chicago Press.
  33. Nolan, J., & Hoover, L. A. (2004). Teacher supervision and evaluation. NY: John Wiley & Sons, Inc.
  34. Ozgun-Koca, S., & Sen, A. I. (2006). The beliefs and perceptions of pre-service teachers enrolled in a subject-area dominant teacher education program about "Effective Education". Teaching and Teacher Education, 22, 946-960. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.04.036
  35. Sanders, W. L., & Horn, S. (1994). The Tennessee value-added assessment system(TVAAS): Mixed-model methodology I educational assessment. Journal of Personnel Evaluation in Education, 8, 299-311. https://doi.org/10.1007/BF00973726
  36. Sanders, W. L., & Rivers, J, C. (1996). Cumulative and residual effects of teachers on future student academic achievement. Knoxville: University of Tennessee Value-Added Research and Assessment Center.
  37. Shulman, L. (1987). Knowledge and teaching: Foundations of the new reform. Harvard Education Review, 57, 1-22. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j463w79r56455411
  38. So, W. M. W., & Watkins, D, A. (2005). From beginning teacher education to professional teaching: A study of the thinking of Hong Kong primary science teachers. Teaching and Teacher Education, 21, 525-541. https://doi.org/10.1016/j.tate.2005.03.003
  39. Stoughton, E. H. (2007). "How will I get them to behave?": Pre service teachers reflect on classroom management. Teaching and Teacher Education, 23, 1024-1037. https://doi.org/10.1016/j.tate.2006.05.001
  40. VanLeuvan, P. (1997). Using concept maps of effective teaching as a tool in supervision. Journal of Research and Development in Education, 30(4), 261-277.
  41. Wright, S. P., Horn, S. P., & Sanders, W. L. (1997). Teacher and classroom context effects on students achievement: Implications for teacher evaluation. Journal of Personnel Evaluation in Education, 11(1), 57-67. https://doi.org/10.1023/A:1007999204543
  42. Zeichner, K, M., & Liston, D. P. (1987). Teaching student teachers to reflect. Harvard Educational Review, 57(1), 23-48. https://doi.org/10.17763/haer.57.1.j18v7162275t1w3w
  43. Zeichner, K. M., Melnick, S., & Gomez. M. L. (1996). Currents of reform in preservice teacher education. New York: Teacher College Press.

Cited by

  1. 실험 저널쓰기에서 나타난 예비과학교사들의 과학실험에 대한 반성적 사고 분석 vol.31, pp.2, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2011.31.2.198
  2. 예비교사의 실험 수업에 대한 반성적 논의의 특징 vol.33, pp.5, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.5.911
  3. 예비과학교사의 수업 실행에서 반성적 사고를 촉진하는 프로그램이 반성 분야와 반성 수준에 미치는 영향 vol.33, pp.6, 2010, https://doi.org/10.14697/jkase.2013.33.6.1087
  4. 생물실험수업에서 나타난 예비교사와 경력교사의 반성적 사고에 관한 사례연구 vol.45, pp.2, 2017, https://doi.org/10.15717/bioedu.2017.45.2.305
  5. A Study on Pre-service Teachers’ Journal Writing for Career Exploration vol.24, pp.None, 2010, https://doi.org/10.24008/klle.2018..24.003