References
- Bandura, A. Social Cognitive Theory of Mass Communication. Media Pshchology, 3(3), pp. 269-299, 2001
- Russell, C.A. and Russell, D.W. "Alcohol Messages in Prime Time Television," Journal of Consumer Affairs vol. 43(1), pp. 108-128, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x
- Huesmann, L.R. and Taylor, L.D. "The Role of Media violence in violent Behavior, "Annual Review of Public Health, 27(1), pp. 393-415, https://doi.org/10.1146/annurev.publhealth.26.021304.144640
- Nelson, C., Mitchell,, R. and Fife, E,. "Watching, Scheming, and Drinking: The Relationships Among Television Exposure, Vengefulness, and Alcohol Use, JCSTAND pp. 57-71, 2009
- Krcmar, M. and Vieira, E.T "Imitating Life, Imitating Television: the Effect of Family and Televisionmodels on Children's Moral Reasoning, Communication Research 32(3), pp. 267-294. 2005 https://doi.org/10.1177/0093650205275381
- Anderson, C. A. and Huesmann, L. R. "Human Aggression: A Social-Cognitive View," in M.A. Hogg & J. Cooper (eds.) Handbook of Social Psychology pp. 296-323. London, Sage 2003
- 탁진영, "텔레비전 드라마의 음주와 흡연장면이 시청자의 사회적 행위에 미치는 영향에 대한 연구". 계명대학교 사회과학 논총 14집. pp. 337-359
- Gerbner, G., Gross, L. Morgan, M., Singnorielli, N. "Living with Television: The Dynamics of the Television Cultivation Process" in Zillmann, D (eds.) Perspectives on Media Effects, Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum, 1986.
- Thompson, J. Ideology ande Modern Culture, CA: Standford University Press, 1990
- Furnham, A., Ingle, H. ad Gunter, B. "A Content Analysis of Alcohol Portrayal and Drinking in British Television Soap Operas. Health Education Research, 12. pp 519-529, 1997 https://doi.org/10.1093/her/12.4.519
- 천성수. 김주리, "방송오락매체가 음주에 미치는 영향," 한국알코올과학회지, vol. 9(2). pp 1-12
- De Foe, J., Breed,W., Breed, L. "Drinkingon TV: A Five Year Study," Journal of Drug Education 13(1), pp. 25-38. 1983. https://doi.org/10.2190/BQHX-TD27-776Y-RK8C
- 김용복. "넘쳐나는 TV 속 음주장면들: 2008년도 상반기 연예.오락.교양프로그램 모니터링" 건강생활, vol.61 22-23, 2008
- Atkin, C. K and Block, M. "Effectiveness of Celebrity Endorsers," Journal of Advertising Research, vol. 23, pp. 57-61. 1981
- Wallack, L., Grube, J. Madden, P. Breed, W. "Portrayals of Alcohol on Prime-time Television," Journal of Studies on Alcohol, 51(5). pp. 428-437, 1990 https://doi.org/10.15288/jsa.1990.51.428
- Mathios, A., Avery R. Bisogni, C. et. al "Alcohol Portrayed on Prime Time Television: Manifest and Latent Messages. Journal of Studies on Alcohol vol. 59, pp. 305- 310, 1997
- 방형애, 매스미디어에 나타난 음주, 청소년 음주 예방 제도개선을 위한 2차전문가 포럼, 국가청소년위원회, 2006.
- 장승옥, "청소년 음주에 미치는 매스컴의 영향." 청소년 음주예방 제도개선을 위한 2차 전문가포럼. 국가청소년위원회, 2006.
- 장승옥, "청소년 음주에 미치는 매스컴의 영향." 청소년 음주예방 제도개선을 위한 2차 전문가포럼. 국가청소년위원회, 2006.
- 천성수, 김주리, "방송 오락매체가 음주에 미치는 영향" 한국알코올과학지, 제 9권 99. 1-12, 2008
- 김영규, "매스미디어와 음주: 술독에 빠진 TV 드라마" 건강생활, vol. 2006(53), pp. 12-14., 2006.
- Mathios, A., Avery R. Bisogni, C. et. al "Alcohol Portrayed on Prime Time Television: Manifest and Latent Messages. Journal of Studies on Alcohol vol. 59, pp. 305- 310, 1997
- Futch, E. Lisman, A.. Geller, M. "An anlysis of Alcohol Portrayal on Prime Time Television," International Journal of the Addictions, vol. 19(4) 403-414, 1984] https://doi.org/10.3109/10826088409057190
- 방형애, 매스미디어에 나타난 음주, 청소년 음주예방 제도개선을 위한 2차전문가 포럼, 국가청소년위원회, 2006.
- 이상욱, 이지선, 유혜선, 김정인, 정혜영, 이동현, 우은경, 문혜진. TV 에서의 흡연.음주 장면 등 건강관련 행위가 국민건강에 미치는 영향분석. 건강증진기금사업지원단 보고서, 2003.
- 김영규, "매스미디어와 음주: 술독에 빠진 TV 드라마" 건강생활, vol. 2006(53), pp. 12-14., 2006.
- Snyder, L.B., Milici, F., Slater, M. Sun, H. Strizhakova, Y. "Effects of Alcohol Advertising Exposure on Drinking Among Youth," Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine ," vol. 160, pp. 18-24, 2006. https://doi.org/10.1001/archpedi.160.1.18
- Grube, J. and Wallack, "Television Beer Advertising and Drinking Knowledge, Beliefs, and Intentions Among School Children," American Journal of Public Health, vol. 84. pp. 254-259, 1994 https://doi.org/10.2105/AJPH.84.2.254
- Sobell, L.C., Sobell M.B., Toneatto, T. and Leo, G. Severely "Dependent Alcohol Abusers May Vulnerable to Cues in Television Programs," Journal of Studies on Alcohol, 54(1), pp. 85-91, 1993. https://doi.org/10.15288/jsa.1993.54.85
- 한태선, 음주의 사회문화적 의미. 대한보건사회문화 연구원, 1998.
- 천성수. 김주리, "방송오락매체가 음주에 미치는 영향," 한국알코올과학회지, vol. 9(2). pp 1-12
- 방형애 "급격히 증가하는 연화 속 음주장면" 건강생활 vol. 53. pp 9-11, 2006
- Kotch, J.B., Coulter, M. L., Lipsitz, A. "Does Television Drinking Influence Children's Attitude Toward Alcohol?" Addictive Behavior, vol. 11, pp. 7-70, 1986.
- Russell, C.A. and Russell, D.W. "Alcohol Messages in Prime Time Television," Journal of Consumer Affairs vol. 43(1), pp. 108-128, 2009. https://doi.org/10.1111/j.1745-6606.2008.01129.x