DOI QR코드

DOI QR Code

효율적인 이러닝을 위한 학습자 얼굴 인증 기술

The Face Authentication Mechanism of Learner for the Efficient E-Learning

  • 장은겸 (대전대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김경배 (서원대학교 전자계산교육)
  • 투고 : 2010.01.26
  • 심사 : 2010.03.11
  • 발행 : 2010.05.31

초록

학습자와 교수자간의 효율적인 학습을 지원하고 학습자의 편의성과 공간 시간적으로 제안된 학습 환경을 개선하기 위해 이러닝 기술이 다각도로 연구되고 있다. 그러나 학업 성취도를 포함한 학습 과정에서 오프라인 수업에 못 미치는 결과를 초래하고 있다. 즉, 대리인이 학습에 참여한 출석, 학습에 집중력이 부족한 형식적인 학습, 학습자의 학습태도 관리 등의 영역에 문제를 가지고 있으므로 당연한 결과라 할 수 있다. 이러한 환경적인 문제가 해결되어야 시간 공간의 제안을 받지 않는 이러닝 시스템의 장점을 살릴 수 있을 것이다. 본 논문에서는 이러한 문제를 해결하고자 학습자의 얼굴 인증 컴퓨팅 기술을 이용하여 학습자 인증과 학습 진행이 될 수 있는 기술을 제안한다. 학습자의 얼굴을 실시간으로 감시하여 학습자의 자리 비움 및 학습 이외의 행위, 대리인에 대한 제한을 방지할 수 있는 기능을 제공한다.

E-learning technology which effectively supports the learning methodologies between students and professors and which provides location and time benefits to students is being researched now a days. However, E-learning classes produce bad effects comparing with offline classes in learning procedures including scholastic achievements. Bad effects of E-learning system could be proxy attendance, lack of concentration, and bad attitude of students. These environmental problems must be solved first to achieve the advantages of E-learning technology. To get rid of these problems, in this paper, we proposed a mechanism which provides effective learning progress by using face authentication method. This mechanism supervise the student by using real time face recognition which prevents proxy attendance, illegal activities, and student's absences.

키워드

참고문헌

  1. 박정현, 김인옥, 정상목, 송기상, 김종백, "감성 인식 컴퓨팅 기술을 적용한 이러닝 상호작용 기술 연구," 한국컴퓨터교육학회, 제11권, 제2호, 2008년 3월.
  2. 정인성, "구성주의에 기초한 온라인 가상대학 모델 개발," 교육공학연구, 제13권, 제2호, 315-338쪽, 1997년
  3. 송복섭.권수갑, "교육혁신 e-Learning 개념 및 동향," 주간기술동향 통권 1305호, 2007.
  4. 이상윤, "얼굴인식 최신 기술 및 표준화 동향," IT Standard weekly 2005권, 36호, 2005.
  5. P. Viola and M.J. Jones, "Robust real-time object detection", Technical Report Series, Compaq Cambridge research Laboratory, CRL 2001.
  6. Alexander Kuranov, Rainer Lienhart, and Vadim Pisarevsky, "An Empirical Analysis of Boosting Algorithms for Rapid Objects With an Extended Set of Haar-like Features," Intel Technical Report MRL-TR-July 02-01, 2002.
  7. Y. Freund and R. E. Schapire, "A Decision-Theor etic Generalization of On-Line Learning and an Appli I cation to Boosting," Proc. Second European Conference on Computational Learning Theory, LNCS, 1995.
  8. 장은겸, "UCC 환경에서 디지털콘텐츠 지적재산권 보호를 위한 인증 메커니즘," 박사학위논문, 대전대학교, 2007.