사용자의 심리와 상황을 고려한 맞춤형 모바일 멀티미디어 콘텐츠 추천 기법

A Mobile Multimedia Contents Recommendation Technique Considering Users' Psychological Patterns and Situations

  • 박원익 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 심우제 (충남대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김영국 (충남대학교 컴퓨터공학과)
  • 발행 : 2010.02.15

초록

최근의 모바일 단말기 사용자들은 많은 양의 멀티미디어 콘텐츠를 가지고 있다. 또, 인터넷과 컴퓨터 기술의 발전으로 언제 어디서든 모바일 단말기를 가지고 이를 이용할 수 있다. 하지만 현재 파일 시스템 기반의 방식에서 사용자는 원하는 멀티미디어 콘텐츠를 찾고 관리하기 위해 많은 시간을 소비해야 한다. 특히, 모바일 단말기의 작고 불편한 인터페이스는 멀티미디어 콘텐츠 검색 및 관리를 더욱 힘들게 한다. 따라서 다량의 멀티미디어 콘텐츠를 보다 효과적으로 사용하기 위한 지능형 멀티미디어 콘텐츠 관리 기법이 필요하다. 본 논문에서는 개인화된 모바일 멀티미디어 콘텐츠를 제공하기 위해서 사용자의 상황과 심리를 이용한 방법과 이를 적용한 개인화된 모바일 멀티미디어 콘텐츠 제공 시스템(Personalized Mobile Multimedia Contents Provider)을 제안한다.

Nowadays, mobile users have a huge amount of multimedia contents and can use these contents anytime, anywhere by advance in computer and network techniques. However, users spend too much time for searching and managing these contents in web and local file system. Expecially, small and uncomfortable user interfaces of mobile devices make it difficult to search and manage multimedia contents. Therefore, an intelligent multimedia contents management technique is needed to use these contents more efficiently. In this paper, we propose a Personalized Mobile Multimedia Contents Provider (PMMCP) System which provides personalized multimedia contents based on users' psychological patterns and situations.

키워드

참고문헌

  1. http://www.apple.com/itunes
  2. http://www.sonyericsson.com
  3. David, G., David, N., Brian, M. O. and Douglas, T., "Using Collaborative Filtering to weave an information tapestry," Communications of the ACM, vol.35, Issue.12, pp.61-70, 1992. https://doi.org/10.1145/138859.138867
  4. William Moulton Marston, "Emotions of Normal People," Routledge: London, 2003.
  5. H. Shin, S. Sohn, "Study on the Interaction of tourism employee's DISC Behavior Patterns and Leader Followership," Korea Academic Society of Tourism Management, vol.23, no.3, pp.35-56, 2008. (in Korean)
  6. W. Seo, J. Baek, "A Study on the Differences in Lifestyle concepts of Customer's Purchase Attitude: Brand preference of Family Restaurant Customers," The Korea Academic Society Of Tourism And Leisure, vol.18, no.1, pp.161-178, 2006. (in Korean)
  7. Richard P. Bagozzi, Zeynep Gurhan-Canli, Joseph R. Priester, "The Social Psychology of Consumer Behaviour (Applying Social Psychology)," Open University Press, 1 edition, October 2002.
  8. Kevin Hogan, William Horton, Jeffrey Gitomer, "Selling Yourself to Others: The New Psychology of Sales," Pelican Publishing Company, February 2002.