DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation of IT Internship Program based on CIPP Model

CIPP모형을 활용한 IT분야 산학협업 인턴쉽 프로그램에 대한 평가

  • Published : 2010.01.28

Abstract

The purpose of this study is to develop New-IT internship and to search for the way to reduce quality mismatch and unemployment ratio and to ultimately enhance its effectiveness of university-industry collaboration(UIC) in the field of information technology in Korea. To achieve the goal of this study, we tried to come up with more job creation than educational UIC. The survey(based on CIPP model) based on the reaction of companies and interns participating in IT internship program promoted by MKE(Ministry of Knowledge and Economy) shows that intern experience helped them to get jobs and longer intern period gave them to find job more easily. This program is designed to focus on intern matching between students' major and their intern jobs, and requires new employees' level of job quality. They(56%) preferred to hire local college students majoring in special technology area related to regional innovation industry cluster. It also found that intern companies(87%) wanted to participate in this program again and hired intern students(61%) as showing the possible connection of internship and employment. IT Internship program affected students(68.3%) good images about small and medium enterprises(SME) after finishing internship.

본 연구는 기업이 원하는 맞춤형 인재육성과 함께 질적 불일치 해소와 최근 대두되고 있는 무업자 증가 및 청년실업률 완화에 기여할 수를 있기 위해 단순 교육차원의 산학협력이 아닌 고용이라는 실질적 가치창출로 연계되는 IT인턴쉽 모델 개발과 활성화를 목적으로 하고 있다. IT인턴쉽 시범운영한 참여기업 및 인턴학생에 대해서 CIPP모형을 활용한 실태조사를 한 결과, 재학 중의 인턴쉽 경험이 취업에 도움을 주고 있음을 알 수 있었으며, 현장실습기간이 길수록 취업에 도움의 정도가 커진다고 생각하고 있다. 학력보다는 전공 및 직무위주의 인턴사원을 매칭하고 사전교육의 효과로 신입사원 수준의 업무를 부여하고 수행하여 인턴쉽 내용이 질적으로 상승하게 되었다. 지방학생 채용비율 56%로 지역특화 산업과 연관된 기술 분야의 지방학생에 대한 기업의 선호도가 있는 것으로 나타났으며, 연수기관의 87%가 재참여 희망하였으며, 이중 61% 연수생을 채용 희망의사를 표시하여 고용연계 가능성을 확인 하였다. 또한 연수생들의 68.3%가 인턴 후 중소기업에 대해 긍정적으로 이미지 전환되어 인턴사업이 중소기업에 대한 기존의 부정적 선입견 완화에 기여 하고 있음을 보여 주고 있다.

Keywords

References

  1. 국가균형발전위원회엮음, 국부창출을 위한 신산학협력과 제4세대 R&D, Korea Printech, 2007.
  2. 권인호, 인적자원관리, 대학교육, 1997.
  3. 김근종, 산업체 현장실습의 활성화 방안에 관한 연구: 현장 실습 관련 선행연구를 중심으로, 한국조리학회지 제12권, 제3호, pp.75-90, 2006.
  4. 김환식, 산학협력 활성화를 위한 제도개선 방향, 2005.
  5. 김현아, 한국과 프랑스의 현장 실습 중심의 공학교육 운영에 관한 사례 분석, 공학교육연구, 제10권, 제2호, pp.5-18, 2007.
  6. 박민정, 공교육체제에서 인턴쉽 학습의 가능성 탐색: 미국의 메트하이스쿨 사례를 중심으로, 교육연구논총, Vol.28, No.1, pp.21-44, 2007.
  7. 박철우, 벌거벗은 공학교육과 산학협력, 푸른사상, 2008.
  8. 서우석, “CIPP모형에 기반한 국립환경인력개발원의 공무원 환경교육에 대한 평가”, 환경교육, 제20권, 제1호, pp.106-117, 2007.
  9. 윤명희, 대학의 산학협동 인턴쉽 프로그램 평가, 직업교육연구 Vol.25, No.3, pp.183-206, 2006.
  10. 정보통신연구진흥원, IT인력양성협의회 회의내용, 2007.
  11. 정보통신정책연구원, “IT 전문인력 수요실태조사”, 지식경제부, 2008.
  12. 정재삼, 교육프로그램 평가, 서울: 교육과학사, 2004.
  13. 한국경영자총협회('05-'07), 신규인력 채용동태 및 전망조사, 2005, 2007.
  14. 한국직업능력개발원, 전자산업의 스킬과 학습의 특성, Working Paper, 2005.
  15. Carayannis and Jorge, Bridging government–university– industry technological learning disconnects: a comparative study of training and development policies and practices in the U.S., Japan, Germany, and France, Technovation, Vol.18, pp.383-407, 1998. https://doi.org/10.1016/S0166-4972(98)00019-4
  16. D'Este, Nesta, and Patel, Analysis of University-Industry Research Collaborations in the UK: Preliminary Results of a Survey of University Researchers, SPRU. 2005.
  17. D. Stufflebeam, The relevance of CIPP evaluation model for education accountability, Journal of Research & Development in Education, 1971.
  18. Thiel and Hartley, Academic internships with the Equal Employment Opportunity Commission: an experiential approach to teaching human resource management, SAM Advanced Management Journal, 1997.
  19. http://en.wikipedia.org/wiki/Intern

Cited by

  1. Case Study on Engineering Clinic Operation Based on Industry Needs vol.6, pp.1, 2014, https://doi.org/10.14702/JPEE.2014.051