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Effect of Perceived Service Quality on Service Value and Satisfaction in College Students

전문대학 체육전공자의 인지된 교육서비스품질이 서비스가치 및 학생만족에 미치는 영향

  • Published : 2010.01.28

Abstract

The study aims to figure the effect quality of perceived education service on service value of student' satisfaction major in physical education students' of college. The subjects of the study are students enrolled in Junior colleges located in Seoul and five major cities (Busan, Daejeon, Incheon, Ulsan and Gwangju) as of May 2008. It adopted purposeful sampling method to sample 443 students, and 409 effective samples were used in the study. SPSS 12.0 was used to conduct factor, reliability, frequent analysis, correlation and regression analyses, and the study reached the following conclusions. First, the tangibles and responsiveness of the quality of education service had positive effected on the value of service. Second, the tangibles, reliability, responsiveness and irritability had positive effected on students' satisfaction. Third, the value of service had positive effected on students' satisfaction.

본 연구는 전문대학 체육전공자의 인지된 교육서비스품질이 서비스 가치 및 학생만족에 미치는 영향을 알아보는데 그 목적이 있다. 연구 대상은 2008년 5월 현재 1개 특별시(서울 M대학)와 5개 광역시(부산 K대학, 대전 W대학, 인천 I대학, 울산 U대학, 광주 C대학)에 소재한 전문대학에 재학하고 있는 대학생을 대상으로 하였다. 유의표본추출법(purposeful sampling method)을 이용하여 조사대상을 표집하였고 443명이 설문조사에 응답하였으며, 최종 409명을 유효 표본으로 선정하여 본 연구의 자료로 이용하였다. 조사 도구는 SPSS 12.0 통계 프로그램을 이용하여 요인분석, 신뢰도분석, 빈도분석, 상관분석 및 회귀분석을 실시하였으며 결론은 다음과 같다. 첫째, 교육 서비스품질의 유형성과 대응성 요인은 서비스가치에 긍정적 영향을 미친다. 둘째, 교육 서비스품질의 유형성, 신뢰성, 대응성, 감응성 요인은 학생만족에 긍정적 영향을 미친다. 셋째, 서비스가치는 학생만족에 긍정적인 영향을 미친다.

Keywords

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