DOI QR코드

DOI QR Code

Research on Creative Thinking Program in Design Management Education

디자인 매니지먼트 교육에서의 창의적 아이디어 발상을 위한 교육프로그램

  • Published : 2010.01.28

Abstract

A new awareness on design in economy and business domain has shifted the focus of design education from the description and presentation to the creativity. This contextual change raises new awareness on the importance of the design management training program. The goal of this research is to suggest a program of design management training program in Korean context. For the purpose, the history of design management activity is briefly reviewed. And then the curriculum between Korean design schools and design management schools abroad is reviewed. The result shows that the design management schools abroad emphasize leadership based on practicality and the program is also ran by School of Business Management. The curriculum consists of leadership program and creativity program. The leadership comprises individual, personal, and collaborative. The leadership takes the role of catalyst in the organization to draw a creativity and raise it. So both leadership and creativity are inseparable. The result of creativity, however, differ from one another based on individual's capacity, procedure, and social context. Thus, it is important to develop a design management program which considers individual, social context, as well as economy and business domain.

오늘날 경제 환경과 기업 활동은 디자인의 가치를 새롭게 인식하고 있으며 디자인교육도 기술적방법과 표현력 중심에서 벗어나고 있다. 이런 디자인의 교육적 환경으로 디자인 매니지먼트의 교육프로그램에도 관심과 기대가 높아가고 있다. 디자인 매니지먼트교육의 새로운 프로그램을 제안하기위해 디자인 매니지먼트의 활동내용을 연도별로 설명하였고, 우리나라 디자인대학과 매니지먼트의 명문교육 기관과의 교육내용을 비교 분석하였다. 외국대학의 매니지먼트 디자인 교육은 경영대학원 중심으로 철저한 실무교육을 바탕으로 하고 있었으며 기본적으로 리더십교육을 강조하고 있었다. 디자인 매니지먼트의 영역은 창의적 요소와 리더십의 요소가 있으며 리더십은 개인의 리더십과 대인의 리더십이 있으며 인간관계성의 스킬이 리더십의 핵심요소가 된다. 이런 디자인의 리더십은 창의력을 조직 내에서 발생시키고 성장시켜나가는 것이므로 디자인 매니지먼트에서는 창의력개발과 리더십을 분리할 수는 없을 것이다. 우리의 창의력 교육은 감성적 기법과 분석적 기법을 통합함은 물론 개인과 그룹의 창의력을 향상시킬 수 있는 다양한 학습 프로그램으로 개발해야 한다. 이런 창의력 향상교육은 우리의 교육과 기업문화에도 활용 될 수 있는 디자인 매니지먼트 교육 프로그램이다.

Keywords

References

  1. Topalian and Allan, "Design management," in Kicherer, sybille (Hrsg) Muenchener Designtage 1984, Edition Desutsche Olivetti, Frankfurt, pp.65-68, 1985.
  2. Michael Farr, "Design Management 1," Industrial Design Magazine, October pp.50-51, 1995.
  3. 정경원, 디자인경영, 안그라픽스, p.86, 2006.
  4. 권세나, 디자인 역량 강화를 위한 디자인경영 커리큘럼 연구, 성균관대학교 디자인대학원, 학위논문, p.8, 2007.
  5. 정경원, 디자인경영, 안그라픽스, p.86, 2006.
  6. 정경원, 디자인경영, 안그라픽스, pp.86-87, 2006.
  7. www.brunel.ac.uk
  8. www.pratt.edu/school/artdes
  9. www.helsinki.fi
  10. Gorb and Peter, The business of design management, in Bernsen, Jens
  11. 스티브코비, 성공하는 사람들의 7가지 습관, 김영사, 2003.
  12. 김효준, 창의성의 또다른 이름 트리즈, 인피니티북스, 2009.
  13. 김재준, 화가처럼 생각하기 1, 2, 아트북스, 2004.
  14. 이토카와 히데오, 창조성 조직공학, 고려원, 1997.

Cited by

  1. Perspectives of Design Education for Enlightenment of Creativity in Young Child vol.14, pp.12, 2014, https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.12.1047