DOI QR코드

DOI QR Code

Viewing Pattern of IP-VOD Subscribers

IPTV 가입자의 VOD 서비스 이용 태도 : 20, 30대 직장인을 대상으로 한 심층 인터뷰를 중심으로

  • Published : 2010.01.28

Abstract

The number of subscribers of Broad & TV, Qook TV and My LG TV has been growing rapidly. It has been achieved at 1.7 million on August 2009. This study will focus on the viewing pattern of IP-VOD subscribers. For this research, we have interviewed 34 VOD users. According to the analyse, the VOD users prefer to watch free TV's programs, particularly variety programs, during 2 or 3 hours per view and 2 or 3 times a week. They use in general VOD service alone unlike the traditional TV viewers. Furthermore, There were single viewers who have used more than 8 hours continuously on weekend.

출범 3주년을 맞은 IPTV의 가입자 규모가 2009년 8월 현재 170만 가구를 넘어서면서, 가입자들의 VOD 수용 방식에도 변화가 예상되고 있다. 즉, 기존 미디어의 소극적 수용 방식과 달리 VOD 서비스는 능동적 선택에 의한 비선형적 시청이 가능하기 때문이다. 따라서 이 연구에서는 VOD 서비스를 실제로 이용하고 있는 경험자들을 대상으로 서비스 이용 태도를 보다 구체적으로 살펴보고자 한다. 분석 결과, 조사 대상자들은 IP-VOD 서비스로 지상파 방송 프로그램을 가장 많이 보고 있었으며, 무엇보다 버라이어티 프로그램을 선호하는 것으로 나타났다. 또한, 응답자의 절반 이상이 주 2-3회 정도 VOD 서비스를 이용하며, 1회 시청 양은 2-3시간에 이른다고 응답했다. 한편, 주말에는 최대 8시간 이상을 연속해서 이용하는 사례도 나타나, 일부 이용자들의 VOD 중독현상이 우려되고 있다.

Keywords

References

  1. 강미은, “인터넷과 기존 매체 이용의 상호 관계에 관한 연구”, 방송연구, 50권, pp.179-208, 2000.
  2. 김병선, “재택 공간에서 미디어 대체 가능성의 재평가 : 웹이용과 텔레비전 시청 행위의 비교를 중심으로”, 한국 언론학보, 48-2, pp.400-429, 2004.
  3. 김은미와 윤석민, “방송의 다채널화가 수용자의 매체이용행위에 미치는 영향”, 한국방송학보, 제17권, 제2호, pp.45-80, 2003.
  4. 동아일보, 2007.9.20.
  5. 디지털타임즈,2007.9.27.
  6. 디지털 타임즈, 2007.11.6.
  7. 방송위원회, IPTV 이용 실태조사, 2006.
  8. 이문행, "TV 포털 미디어 사례 연구 :하나 TV의 콘텐츠 이용 실태를 중심으로", 콘텐츠학회논문지, pp.7-10, 2007.
  9. 임종수, “포털미디어 재매개에서의 뉴스소비, 하나의 탐색적 연구”, 한국방송학보, 제19권, 제2호, pp.8-46, 2005.
  10. 한국경제신문, 2007.10.15.
  11. M. J. Beeck and J. Sobal, “The social world of heavy television viewers,” Journal of broadcasting, 24, pp.5-11. https://doi.org/10.1080/08838158009363960
  12. X. Cai, “A test of functional equivalence principle in the new media environment,” Unpublished doctoral dissertation, Indiana University, Indiana, 2001.
  13. E. Katz, J. G. Blumler, and M. Gurevitch, “Utilization of Masmass communication by the individual,” 1974.
  14. Rosenstein and Grant, A. W. Rosenstein and A. E. Grant, “Reconceptualizing the role of habit : A new model of television audience activity," Journal of Broadcasting & electronic media, Vol.42, pp.324-344, 1997. https://doi.org/10.1080/08838159709364411
  15. J. G. Webster, “Beneath the veneer of fragmentation : Television audience polarization in a Multichannel World,” Journal of Communication, pp.366-382, 2005(6). https://doi.org/10.1111/j.1460-2466.2005.tb02677.x