Abstract
This paper is proposed that implemental model of customer relationship management system for oriental hospital is designed by customer segmentation using personal information and medical record of outpatients in existing integrated medical information system database. Proposed model can be practical model at once, because it can construct by partial modification of existing medical information system without additional information technology and infrastructure. And, if we use the proper variable and method of customer segmentation according to marketing strategy, it can be flexible customer relationship management system not only improvement of customer satisfaction but also various marketing supports.
본 논문에서는 현재 대학 한방병원에서 운영하고 있는 통합의료정보시스템의 외래환자 인구학적 정보와 진료기록 정보를 이용하여 고객세분화를 실시하고, 그 결과를 활용하여 외래환자 고객만족도 증진을 위한 고객관계관리 시스템 구축 모형을 제안하였다. 제안된 고객 관계관리 시스템 모형은 최선 정보기술과 인프라를 이용하기 보다는 현재 구축된 병원정보시스템의 부분적 수정을 통해 구축이 가능하므로 즉시 실현이 가능한 실용적인 모델이 될 수 있다. 또한 마케팅 전략에 따라 적절한 변수와 세분화 방법을 활용할 경우, 외래환자 고객만족 증진뿐만 아니라 다양한 형태의 마케팅 전략을 지원할 수 있는 고객관계관리 시스템 구축이 가능할 것이다.