Abstract
Internet service providers provide various security services, such as firewall, intrusion detection, intrusion prevention, anti-virus, along with their main Internet services. Those security service users have no idea what kind of quality services they are guaranteed. And therefore, Internet users interest in Security Service Level Agreement(SLA) increases as their interest in secure Internet service increases. However, there wasn't any researches in the S-SLA area domestically and there are only limited SLA indexes related to system or service maintenances at the moment. Therefore, this paper analyses security functions in IPS services and categorize them into common and independent security functions. Finally to improve quality of security services, this paper proposes S-SLA indexes depending on the different security levels. This will be subdivide into agreement on security service.
특정 서비스를 보다 안전하게 제공받기 위한 사용자가 증가함에 따라 서비스수준협약 (SLA)에 대한 관심이 증가하고 있다. 그러나 침입차단서비스와 같은 보안서비스에 대해 기존의 SLA는 관련 보안 분야가 미비하여 제대로된 수준협약이 어려운 실정이다. 기존의 SLA에서 보안 분야는 권고사항의 수준으로 제공되고 있다. 이에 본 논문에서는 기존 침입차단서비스 제품의 보안 기능을 분석하여 공통보안기능과 개별보안기능을 분류하고, 이를 통해 보안서비스의 품질을 보장하기 위한 보안SLA(S-SLA : Security Service Level Agreement) 등급화 지표를 제안한다. 이를 통해 보안서비스에 대한 세분화된 서비스 협약이 가능할 것이다.