Effects of Parental Variables, Temperament and Internal Locus of Control on Self-Regulation of Children

부모요인과 아동의 기질 및 내재적 통제소재가 자기조절능력에 미치는 영향

  • Received : 2010.09.15
  • Accepted : 2010.12.16
  • Published : 2010.12.31

Abstract

This study examines the effects of parental variable(parental support and supervision), temperament(activity level, attention span/persistence, and emotionality) and the internal locus of control on self-regulation of children. Data were collected from 455 5th and 6th graders and analyzed with Pearson's correlations and pathway analysis. The results were as follows : Children's temperament, internal locus of control and parental variable directly affected children's self-regulation. Parental variables mediated between children's temperament and internal locus of control and self-regulation. Internal locus of control mediated between children's temperament and self-regulation: in addition, the most important variable predicting children's self-regulation was children's attention span/persistence temperament.

Keywords

References

  1. 김선희.김경연(1999). 아동의 행동문제와 관련변인간의 인과관계. 한국가정관리학회지, 17(1), 155-166.
  2. 민하영(1998). 스트레스 상황에 대한 지각된 통제감과 내외 통제소재가 아동의 스트레스 대처행동에 미치는 영향. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  3. 박영태.이경님(2009). 부모변인과 아동의 유능감 및 내재적 통제소재가 자기 주도적 학습능 력에 미치는 영향. 한국아동교육학회, 18(4), 5-19.
  4. 박호선(2002). 유아의 기질 및 어머니의 양육방식과 유아의 자기조절행동 발달간의 관계. 상명대학교 대학원 박사학위논문.
  5. 엄정애(2004). 유아의 충동성 기질 및 사회극놀이 참여도와 자기규제간의 관계. 아동학회지, 25(5), 41-58.
  6. 오현숙(2006). 유아의 기질 및 성격, 어머니의 만족도와 양육 행동의 관계: 유아의 자율성과 연대감 발달을 중심으로. 한국심리학회지: 여성, 11(2), 211-226.
  7. 이경님(2001). 아동의 자기통제와 관련변인간의 인과관계-아동의 사회성, 자아개념 및 어머니의 양육행동을 중심으로-. 대한가정학회지, 39(2), 97-110.
  8. 이경님(2008). 아동의 학교생활 적응에 영향을 미치는 생태학적 변인. 한국가정관리학회지, 26(5), 211-224.
  9. 이경님(2009). 어머니의 정서표현과 아동의 기질 및 자아존중감이 정서조절능력에 미치는 영향. 한국생활과학회지, 18(6), 1209-1219
  10. 이명숙(1994). 청소년의 자기능력 지각에 대한 성차. 한국심리학회지: 발달, 7(2), 92-107.
  11. 이정란(2003). 유아의 자기조절 구성 요인 및 관련 변인에 대한 구조 분석. 서대학교 대 학원 박사학위논문.
  12. 임양미(1994). 어머니 양육방식의 관련 요인. 연세대학교 대학원, 석사학위논문.
  13. 임희수(1994). 첫 자녀에 대한 어머니의 양육행동 및 관련 변인. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 최미숙.김미숙(2005). 교사가 지각한 유아의 기질과 유아의 자기조절능력 및 사회적 능력과 의 관계. 한국영유아보육학, 42(9), 209-228.
  15. 최지현(2001). 유아의 기질과 어머니의 양육태도와 유아의 자기통제와의 관계. 계명대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 한미현(1996). 아동의 스트레스 및 사회적 지지 지각과 행동문제. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  17. 허정경(2003). 학령기 아동의 자기조절능력 척도 개발과 관련 변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 석사학위논문.
  18. 황숙영(2007). 부모 애착, 부모 감독, 또래관계가 중학생의 문제행동에 미치는 영향. 중앙 대학교 대학원 석사학위논문.
  19. Aronfred, J. (1976). Moral development from the standpoint of general psychological theory. In T. Lickona (Ed.), Moral development and behavior. New York: Holt, Rinehart and Winston.
  20. Bornstein, M. C., Lamb, M. E.(2005). 곽금주.김민화.신혜은.김연수.이새별.이승진 공 역(2009). 발달과학. 서울: 학지사.
  21. Baumrind, D.(1983). Rejoinder to Lewis's reinterpretation of parental firm control effects: Are authoritative families really harmonious? Psychological Bulletin, 94, 132-142.
  22. Berk, L. E.(2007). Child Development(8th ed.). New Jersey:Pearson Education Inc.
  23. Bodrova, E., & Leong, D. J.(1996). Tools of mind: A vygotsikian approach to early childhood education, Englewood Cliffs, N. J. : Prentice-Hall.
  24. Calkins, S. D.(2002). Does aversive behavior during toddlerhood matter? The effects of difficult temperament on maternal perceptions and behavior. Infant Mental Health Journal, 23, 381-402. https://doi.org/10.1002/imhj.10024
  25. Connell, J. P. (1985). A new multidimensional measure of children's perception of control. Child Development, 56, 1018-1041. https://doi.org/10.2307/1130113
  26. Ferner, M., & Krantz, M.(1987). Self-control, locus of control and social status in children. Psychology Reports, vol. 60, 355-358. https://doi.org/10.2466/pr0.1987.60.2.355
  27. Goodman, S. M., Brogan, D., Lynch, M. E., & Fielding, B.(1993). Social and competence in children of depressed. Child Development, 64, 516-523. https://doi.org/10.2307/1131266
  28. Kail, R. V.(2007). Children and their development(5th ed.). Pearson Education Inc. Prentice Hall.
  29. Kerr, M., & Stattin, H.(2000). What parents know, how they know it, and several forms of adolescent adjustment: Further support for a reinterpretation of monitoring. Developmental Psychology, 36, 366-380.
  30. Kliewer. W. (1991). Coping in middle childhood: Relations to competence. A type behavior, monitoring, blunting, and locus of control. Developmental Psychology, 27, 689-697.
  31. Kochanska, G., & Knaack, A. (2003). Effortful control as a personality characteristic of young children: Antecedents, correlates, and consequences. Journal of Personality, 71, 1087-1112. https://doi.org/10.1111/1467-6494.7106008
  32. Kochanska, G., Aksan, N., & Koenig, A. L.(1995). A longitudinal study of the roots of preschooler's conscience: Commuted compliance and emerging internalization. Child Development, 66, 1752-1769. https://doi.org/10.2307/1131908
  33. Kopp, C. B.(1982). The antecedents of self-regulation: A developmental perspective. Developmental Psychology, 47, 1020-1029.
  34. Leaner, R. M., & Kauffman, M. B.(1986). On the metatheoritical relativism of analyses: A critique of Kender's comments. Developmental Review, 6, 96-106. https://doi.org/10.1016/0273-2297(86)90005-5
  35. Miller, D. C. (2000). Adolescents decision making in academic and social contexts: A self-regulation perspective. University of Maryland College Park.
  36. Nowicki, S. & Strickland, B. R. (1973). Two pants to delinquency: The early and late starter models In K. B. Rubin & D. Pepler(Eds). The development and treatment of childhood aggression. Hillsdale NJ : Erlbaum.
  37. Plomin, R., Defries, J. C. Craig, I. W., & McGuffin, P. (Eds.,) (2003). Behavioral genetics in the postgenomic era. Washington D.C: American Psychological Association.
  38. Rose, A. (1991). The relationship of self-controling skills to personal and social adjustment in elementary school-aged children. Doctorial dissertation, Biola University.
  39. Rothbart, M. K.(1989). Temperament in childhood : A framework. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart(E&S), Temperament in childhood. New York : Wiley.
  40. Rothbart, M. K.(2003). Temperament and the pursuit of an integrated developmental psychology. Merrill-Palmer Quarterly, 50, 492-505.
  41. Rothbart, M. K.(2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75, 334-339. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00674.x
  42. Rothbart, M. K.,& Bates, J. E.(1998). Temperament. In N. Eisenberg(Ed). Handbook of child psychology: Vol. 3, Social, emotional and personality development(5th ed.,pp.105-176). New York : Wiley.
  43. Shaffer, D.(1999). Developmental psychology(5th ed.) : Childhood & adolescence, Brooks/cole.
  44. Shiner, R., & Caspi, A. (2003). Personality differences in childhood and adolescent: Measurement, development, and consequences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44, 2-32. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00101
  45. Shoda, Y., Mischel, W., & Peak, P. K.(1990). Predicting adolescent cognitive and self-regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions. Developmental Psychology, 26, 978-986.
  46. Strickland, B. R.(1973). Delay of gratification and internal locus of control in children. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 40, 338.
  47. Van den Boom, D. C., & Hoeksma, J. B.(1994). The effect of infant irritability on mother-infant interaction: A growth-curve analysis. Developmental Psychology, 30, 581-590.